هرگز گاهی همیشه برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کوتاه تهران

هرگز گاهی همیشه برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کوتاه تهران

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی یکی از فیلم‌های جشنواره فیلم کوتاه امسال، فیلم هرگز گاهی همیشه بود که توانست جایزه و تندیس بهترین صدای فیلم برای امیر عاشق‌حسینی و زهره علی‌اکبری و همچنین جایزه بهترین فیلمنامه را برای عوامل خود به ارمغان آورد.

هرگز گاهی همیشه به کارگردانی و نویسندگی شادی ‌کرم‌رودی و تهیه‌کنندگی آرین وزیردفتری اثری کوتاه با موضوع معضلات شخصی و پایین بودن امید به زندگی در جوانان است.

داستان هرگز گاهی همیشه با ایجاد بحران اولیه یعنی مطلع کردن ترنج از قصد خودکشی خواهرش تارا توسط مدیر مدرسه شروع و از همان دقایق ابتدایی قصه با تشویش گره می‌خورد.

از نظر محتوایی همین موضوع خودکشی عنصر تمام و کمال فیلم است که موتور ذهن بیننده را برای دیدن ادامه و ایجاد حدس و گمان‌های روایی در آن روشن می‌کند.

در ادامه قصه ترنج با اطلاع از این موضوع به محل کار خود یعنی آموزشگاه موسیقی برگشته و به تدریس ویالون می‌پردازد.

 از اینجا به بعد دوربین با گرفتن کلوزآپ‌های درست، در پی نمایش غوغای درونی این خواهر است که به دلیل ناخوش بودن مادر و عدم وجود پدر در خانواده، خود به تنهایی باید این بار را بر دوش کشد و از وقوع چنین حادثه‌ای جلوگیری کند.

هرگز گاهی همیشه

جزئیات محتوایی صحنه‌های آموزشگاه موسیقی از جمله سیگار کشیدن، حواس‌پرتی حین تدریس و در نهایت چهره غمگین و آشفته ترنج، همه از نکات برجسته کار است که تلاطم روحی ترنج را به نمایش می‌گذارد.

با وجود همه این نکات مثبت اما، قصه هرگز گاهی همیشه در سکانس‌های پایانی یعنی از جایی که ترنج به دنبال تارا می‌رود و در ماشین دیالوگ‌گویی‌های مابقی داستان از سر گرفته می‌شود، از ریتم افتاده و در ادامه داستان در اوج ناباوری بیننده به پایان می‌رسد به طوری که از نظر برخی مخاطبین فیلم نه با پایانی باز بلکه با میانه‌ای باز تمام می‌شود.

البته نمی‌توان انکار کرد که فیلم هرگز گاهی همیشه برخلاف ظاهر امر که قصه‌ای پیرامون زندگی تارا به نظر می‌رسد، داستانی کامل مربوط به شخصیت ترنج است و موضوع خودکشی خواهرش دست‌آویزی برای نمایش حال وخیم روحی خود ترنج است که هم قصد خودکشی داشته است و هم از زندگی به دلایل نامشخص(مانند هزاران جوان در جامعه) بریده است.

گرچه هرگز گاهی همیشه اثری بد نیست اما آنقدرها هم از کیفیت فیلمنامه‌ای برخوردار نبود که جایزه بهترین فیلمنامه به او تعلق گیرد. چراکه به جز پایان نامشخص، نکات تاریک و مبهم دیگری همچون علت عدم حضور پدر در خانواده و همچنین انتخاب ساز‌ دهنی و ویالون در سیر قصه، تا آخر فیلم نامعلوم باقی می‌ماند.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 250981 ساعت خبر : 4:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=250981
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات