روایتی مستند از فیلم سمفونی حمید

روایتی مستند از فیلم سمفونی حمید

به گزارش گلونی فیلم‌ها را با گوشی می‌بینم. وارد سایت هاشور شده، فیلم سمفونی حمید را انتخاب و کد مورد نظر را وارد و تماشا می‌کنم.

آنونس جشنواره پخش می‌شود. پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران از هجدهم تا بیست و پنجم آذر برگزار شد و در این دوره خبرنگاران به دو گروه حضوری، در پردیس چارسو و بر خط، در خانه خودشان – البته اگر خبرنگاران همچنان مستاجر نباشند – برگزار شد.

فیلم مستند سمفونی حمید درباره حمید علیدوستی ستاره اسبق فوتبال ایران و پدر ترانه، بازیگر سینمای ایران است.

خب نمی‌تواند جذاب نباشد. همه حواسم را به این اثر جذاب می‌دهم.

در این مستند می‌بینم که علیدوستی هیچگاه به تیم‌های پرطرفدار نرفت و تصاویر زیادی از او نمانده است. او سال‌ها وفادارانه در تیم همای تهران پا به توپ ماند و علیرغم دعوت از سوی استقلال و پرسپولیس به این تیم‌ها نرفت.

به این فکر می‌کنم که شاید بتوان گفت که حمید علیدوستی به عنوان اولین لژیونر فوتبال ایران محسوب می‌شود که به بوندسلیگای آلمان راه یافت.

علیدوستی از نظر هواداران، فوتبالیست‌ها و حتی هنرمندان یک چهره‌ مشهور به شمار می‌رود.

هنگام تماشای سمفونی حمید، ترانه علیدوستی هم در ذهنم هست. البته که در این مستند او نیز حضور دارد و حرف می‌زند.

در سمفونی حمید ضمن مرور بر زندگی شخصی و ورزشی ایشان، علیدوستی به نواری ضبط شده از بازی‌های خودش در زیرزمین منزلش می‌رسد که بخش کوتاهی از تصاویر بازی‌های او در جوانی دیده می‌شود، تصاویری با دوربین هشت میلی‌متری که توسط همسرِ خواهرش ضبط شده و البته نگران است که مبادا پس از سال‌ها از بین رفته باشد.

او از گروه مستندساز می‌خواهد که تلاش خود را برای احیای فیلم به کار بگیرند.

سرانجام روز موعود فرا می‌رسد و برای پخش فیلمِ قدیمی از پیمان معادی که دوستی دیرینه‌ای با او دارد دعوت می‌کند تا با هم به تماشای خاطرات جوانی در زمین فوتبال، بنشینند.

علیدوستی از معدود فوتبالیست‌های ایرانی است که سینما، ادبیات، موسیقی و کتاب همواره در زندگی او جاری است تا جایی که می‌توان گفت بخش اعظم منزل وی دارای کتابخانه‌ای وسیع و منظم است. این نظم در چیدمان منزل وی با نشانه‌های رنگ روشن به چشم می‌خورد که مشخص است از نگاه زیبایی‌شناسانه‌ خوبی هم برخوردار است.

حمید در این باره می‌گوید: «آرشیوی نسبتاً کامل از فیلم‌ها و موسیقی‌های کلاسیک و کتب ادبی و فلسفی و هنری و داستانی دارم».

در بخشی از گفت‌وگو یکی از صفحات گرامافونش را برمی‌دارد و برای پخش داخل دستگاه می‌گذارد و سوزن گرامافون روی صفحه‌ چرخان را به پای دونده‌ای تشبیه می‌کند که روی صفحه می‌دود.

از این تعبیر شیرین و ظریف خوشم می‌آید و بیشتر به تماشای ادامه‌اش تشویق می‌شوم.

به ویژه که می‌بینم، پیمان معادی و ترانه علیدوستی، علی پروین، عادل فردوسی‌پور، بهتاش فریبا، ناصر محمدخانی، احمد سنجری، مرتضی فنونی‌زاده، امیر حاج‌رضایی و دیگر دوستان و هم‌بازی‌های حمید علیدوستی نیز در این مستند حضور دارند.

ضرباهنگ فیلم مناسب است و خسته نمی‌شوم.

لوکیشن‌های مختلف در این اثر من را کنجکاو می‌کند: از منزل علیدوستی (که در طی این دو سال از جاجرود به مهرشهر تغییر می‌کند)، شهر کتاب، ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه‌ سابق)، زمین فوتبالی در استان گلستان و …

چرا تا اینجا فراموش کرده‌ام که بنویسم، راوی این مستند خودِ حمید علیدوستی است.

تهیه‌ سمفونی حمید از سال نود و هشت شروع شد و در سال هزار و چهارصد در پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) در بخش مسابقه بلند ملی و به مدت صد و دو دقیقه به کارگردانی، نویسندگی، پژوهش و تدوین جعفر صادقی و دیگر عوامل به نمایش درآمد.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257647 ساعت خبر : 10:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257647
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات