پرتاب تلسکوپ جیمز وب به فضا؛ آنچه باید در مورد این تلسکوپ بدانید

پرتاب تلسکوپ جیمز وب به فضا: آنچه باید در مورد این تلسکوپ بدانید

به گزارش گلونی به نقل از نیویورک تایمز شنبه ۴ دی ماه، صبح کریسمس، تلسکوپ فضایی جیمز وب از French Guiana به فضا پرتاب شد.

تلسکوپ جیمز وب در حال حاضر کجاست؟

درحالی که در فضا خبری از نقشه گوگل نیست ناسا سایتی طراحی کرده است که می‌توانید در آن محل تقریبی این تلسکوپ در سفر میلیون-مایلی‌اش را مشاهده کنید. برای مشاهده اینجا کلیک کنید

اگر مشکلی برای جیمز وب پیش بیاید چه می‌شود؟

در حال حاضر که این تلسکوپ سفر خود را آغاز کرده است همه چیز از راه دور توسط مهندسان و منجمان روی زمین کنترل می‌شود.

اگر در ماموریت ۵ تا ۱۰ ساله این تلسکوپ خللی ایجاد شود فضانوردان نمی‌توانند این تلسکوپ را دیگر ببینند. فاصله تقریبی این تلسکوپ دو برابر فاصله هابل از زمین است.

تلسکوپ جیمز وب دارای ۳۴۴ تک نقطه خرابی یا نقطه تکی شکست (Single Point Of Failure) و فرآیند استقرار پیچیده است.

تک نقطه خرابی به قسمتی از یک سیستم می‌گویند که اگر خراب شود، کل سیستم دچار مشکل و توقف می‌شود.

اگر یک مرحله در طول استقرار با مشکل روبه‌رو شود مدیران این ماموریت در موسسه علوم تلسکوپ فضا در بالتیمور فرآیند استقرار را متوقف کرده و راه جدیدی را برای ادامه ماموریت پیدا خواهند کرد.

اما اگر مشکلی پیش بیاید که تلسکوپ نیاز به تعمیر داشته باشد یک ربات فضاپیما برای حل مشکل به فضا فرستاده خواهد شد. البته ممکن است حل این مشکل سال‌ها زمان ببرد.

تلسکوپ جیمز وب وسیله‌ای برای جستجوی زندگی در سیاره‌های فراخورشیدی

در طول سال‌هایی که ناسا و شرکایش شروع به ساخت این تلسکوپ کرده‌اند منجمان بیش از ۴۰۰۰ سیاره که دور سایر ستاره ها در کهکشان ما می‌گردند کشف کرده‌اند، که به آنها سیاره های فراخورشیدی یا غیر خورشیدی می‌گویند.

این فقط مشتی نمونه خروار است به این معنی که حداقل به اندازه ستاره‌ها در کهکشان راه شیری سیاره وجود دارد، سوال اینجاست که آیا در هیچ یک از این جهان‌ها زندگی وجود دارد و یا قابلیت زندگی را دارند؟

منجمان با وجود تلسکوپ جیمز وب حالا ابزارهایی دارند که می‌تواند در جست و جوی زندگی در برخی از نزدیکترین سیاره‌های فراخورشیدی به آنها کمک کند.

این تلسکوپ مجهز به یک cronagraph است که جلوی نور زیاد ستاره مرکزی در یک سامانه سیاره‌ای دوردست را می‌گیرد بنابراین سیاره‌هایی که نور کمتری دارند مانند نقاطی که دور ستاره می‌چرخند قابل مشاهده خواهند بود.

مطالعات طیف‌سنجی یا اسپکتروسکوپی این نقاط می‌تواند مواد سازنده این سیارات را مشخص کند.

به همین ترتیب محققان می‌توانند با مطالعه مواد سازنده این سیارات عناصر مورد نیاز برای زندگی مانند اکسیژن، آب و کربن دی‌اکسید را در اتمسفر آنها جست و جو کنند.

جیمز وب در مورد سیاه چاله ها چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

یکی از بزرگترین رازهای این جهان سیاه‌چاله‌ها هستند، چاله‌هایی در زمان و فضا که حتی نور از آنها عبور نمی‌کند.

بسیاری از آنها باقی مانده ستاره‌هایی هستند که سقوط کرده و مرده‌اند. اما هر کهکشانی میزبان سیاه چاله‌های بسیار بزرگی‌ است که میلیون‌ها یا میلیاردها بار از خورشید بزرگتر هستند.

این غول‌های بزرگ چطور به کهکشان‌ها آمده‌اند؟ آیا آنها از بقایای ستاره‌ها به وجود آمده‌اند یا از بقایای بیگ بنگ؟ کدام یک اول به وجود آمده‌اند؟ کهکشان‌ها یا سیاهچاله‌ها؟

تلسکوپ جیمز وب ممکن است بتواند به منجمان در پیدا کردن پاسخ این سوالات کمک کند.

تفاوت‌های وب جیمز با هابل

آینه اولیه (primary mirror) وب جیمز ۶.۵ متر قطر دارد، در حالیکه آینه اولیه هابل ۲.۴ متر قطر دارد، بنابراین توانایی جمع نور وب جیمز ۷ برابر بیشتر از هابل است.

تفاوت مهم دیگر وب جیمز با هابل این است که وب جیمز مجهز به دوربین‌ها و سایر ابزارهایی است که به اشعه مادون قرمز، گرما یا تشعشعات حساس هستند.

وسعت جهان باعث می شود نوری که در طول موجی قابل مشاهده با چشم است به نور مادون قرمز با طول موج بلندتر که با چشم انسان قابل مشاهده نیست تبدیل شود.

از طرف دیگر تلسکوپ هابل در مدارهای نزدیکتر به زمین قرار دارد که به فضانوردان اجازه می‌دهد آن را تعمیر کنند و یا قطعات آن را تعویض کنند و این تعمیرات و تعویض قطعات با قطعات جدیدتر و قدرتمندتر باعث افزایش طول عمر این تلسکوپ شده است. در حالیکه این امکان در حال حاضر برای جیمز وب وجود ندارد.

جيمز وب، تلسكوپی كه پرده از اسرار جهان بر می‌دارد

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 258593 ساعت خبر : 11:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=258593
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات