خطرهای خرید و فروش گونه های غیربومی گیاهی و جانوری

خطرهای خرید و فروش گونه های غیربومی گیاهی و جانوری

در آستانه سال نو سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خرید و فروش و جابجایی گونه‌های غیربومی گیاهی و جانوری هشدار داد.

به گزارش گلونی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، با توجه به‌روزهای پایانی سال و نزدیکی فصل بهار مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست از هموطنان خواست از خریدوفروش و جابه‌جایی گونه‌های گیاهی غیربومی مهاجم آبزی در کشور مانند سنبل آبی (Eichhornia crassipes)، کاهوی آبی (Pistia stratiotes) و آزولا (Azolla filiculoides) که زیست آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می‌اندازد و با گسترش بر روی سطح آب‌ها به میزان قابل‌توجهی از رشد و گسترش سایر گیاهان آبزی جلوگیری می‌کنند و هرساله معضلات فراوان محیط زیستی را به همراه دارند، جداً خودداری کنند.

وی اظهار کرد: «در این روزها رسم دیرینه سبزه گذاشتن برای سفره‌های هفت‌سین را داریم که با استفاده از بسیاری از غلات و حبوبات این سبزه‌ها، رشد می‌کنند و بعد از سیزدهم فروردین در سطح شهرها و طبیعت رها می‌شوند که به‌عنوان زباله چه از لحاظ زیبایی بصری و چه زیست‌محیطی مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد».

وی افزود: «مردم می‌توانند به‌جای سبز کردن حجم زیادی از دانه‌های مختلف و دورریز و هدر رفت این دانه‌ها، از خیساندن بذرهایی که قابلیت خوراکی دارند، مانند بذر انواع سبزی‌ها و همچنین کاشت دانه مرکبات یا نهال کوچکی در گلدان که رشد و سبزینگی آن ادامه داشته باشد و قابل انتقال به دامان طبیعت است استفاده کنند».

خطرهای خرید و فروش گونه های غیربومی گیاهی و جانوری

وی با بیان این‌که امروزه در تمام دنیا میکروگرین‌ها به دلیل پروتئین و مواد مغذی که دارند بسیار مورد توجه هستند، گفت: «می‌توان با کشت انواع بذر سبزیجات به‌عنوان سبزه سفره‌های هفت‌سین و درنهایت استفاده خوراکی از آن‌ها، این سنت را در مسیری درست و به‌گونه‌ای که کمترین اسراف و آسیب به محیط‌زیست را به همراه داشته باشد، هدایت کرد».

مغانلو تأکید کرد: «با توجه به آغاز فصل رویشی و رشد گونه‌های گیاهی، به‌منظور حفظ پوشش گیاهی مناطق مختلف کشور از جمع‌آوری و برداشت بی‌رویه گونه‌های گیاهی خودداری شود، چراکه حذف پوشش گیاهی کشور منجر به عدم جذب بهتر آب در سطح خاک می‌شود و زمینه ایجاد سیلاب، تخریب و فرسایش خاک را به همراه دارد».

وی گفت: «همچنین برخی از گونه‌های گیاهی اثر طبیعی ملی در کشور که دارای زیبایی فوق‌العاده‌ای هستند مانند لاله واژگون (Fritillaria imperialis) و سوسن چلچراغ)  (Lilium ledebourii در این فصل از سال، به دلیل سودجویی برخی از افراد به‌صورت شاخه بریده و در بعضی‌اوقات به‌طور کامل از پایه کنده می‌شوند و همراه پیاز آن در سطح معابر شهری به فروش می‌رسند که این امر موجب تهدید جمعیت این‌گونه‌ها در رویشگاه‌های طبیعی خود می‌شود».

وی اظهار داشت: «سازمان حفاظت محیط‌زیست در این روزهای پایانی سال نیز با همکاری سایر ارگان‌ها نظارت کامل بر روی خرید و فروش گونه‌های مهاجم و همچنین گونه‌های اندمیک و منحصربه‌فرد را به‌منظور حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از ایجاد آسیب‌های احتمالی به زیستگاه‌های طبیعی در دستور کار خود قرارداده است».

خطرهای خرید و فروش گونه های غیربومی گیاهی و جانوری

سید مهدی مصطفوی رئیس گروه جانوری دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره خرید و فروش گونه‌های جانوری غیربومی گفت: «متأسفانه در سال‌های پیش مشاهده شده است که در آستانه سال نو گونه‌های غیربومی مانند لاک‌پشت پشت گوش قرمز و ماهی قرمز به‌وفور در بازارها خرید و فروش می‌شود».

وی توضیح داد: «لاک‌پشت پشت گوش قرمز که از سال ۲۰۰۰ ورود آن به کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع شده است رقیب لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت فراتی که در طبیعت ایران وجود دارند محسوب می‌شود و نباید وارد اکوسیستم کشورمان شود.

ماهی قرمز نیز گونه‌ای غیربومی است که در صورت رهاسازی آن در آب، سبب افزایش آلودگی و تیرگی آن، از بین بردن گیاهان آبزی و رقابت تغذیه‌ای با سایر ماهیان بومی خواهد شد».

مصطفوی خاطرنشان کرد: «با اینکه مردم خرید این گونه‌ها را از روی مهربانی و حس مثبت انجام می‌دهند اما این کار صدمات جبران‌ناپذیری را برای اکوسیستم کشور در پی خواهد داشت.

از مردم درخواست می‌شود که از خرید گونه‌های یادشده و همچنین از گونه‌های خزندگان و دوزیستانی همچون مار آبی و سمندر که جزء ذخائر ژنتیکی کشور محسوب می‌شوند، خودداری کنند چراکه خرید این جانوران با فرهنگ و سنت اصیل ایرانی نامأنوس است».

ماهی قرمز و تاریخچه ورود آن به ایران

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264288 ساعت خبر : 10:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264288
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات