شرایط جشنواره موسیقی فجر راضی کننده نیست

شرایط جشنواره موسیقی فجر راضی کننده نیست

به گزارش گلونی اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، عصر روز ۲۹ بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

رضا مهدوی از اهالی دنیای موسیقی، در برنامه کافه رادیو، از جشنواره موسیقی فجر و مشکلاتش گفت.

او بیان کرد: جشنواره همچنان سعی کرد قامت خودش را نگه دارد و با شرایط کرونا، سالن‌ها ۲۰-۳۰ درصد ظرفیت بلیت برای فروش داشتند.

هنرمندان دوست دارند مخاطبان کارهایشان را ببینند و سالن مملو از جمعیت باشد، علی‌رغم همه کاستی‌ها آنها خوب اجرا کردند و گروه‌های خوبی از نسل جوان را امسال شاهد بودیم.

جشنواره موسیقی هنوز به بلوغ خود نسبت به جشنواره فیلم فجر که طی این سال‌ها برگزار شده، نرسیده است.

از مشکلات جشنواره کمبود بودجه است، توجه کمی به موسیقی می‌شود و بودجه‌ای که امسال برای جشنواره داشتند همان بودجه‌ای است که ده سال پیش هم داشتند که بسیار پایین است.

از دیگر مشکلات جشنواره موسیقی فجر، نگاه جشن‌گونه است که صرفا یک جشن برگزار شود.

دبیران تکراری که امسال دبیر جشنواره بودند، ده سال گذشته هم به شکل‌های مختلف حضور داشته و به نوعی احساس می‌شود که انگیزه قوی در کار نیست.

همچنین آیین‌نامه‌ای که ۲-۳ سال پیش نوشته شد کار را خراب‌تر کرد.

شرایط جشنواره موسیقی فجر راضی کننده نیست

آیین‌نامه باید کاری کند که جشنواره برون‌سپاری شود و جشنواره خارج از دولت برگزار شود ولی جشنواره یک رئیس دولتی دارد و یک دبیر دولتی انتخاب می‌کند و آن دبیر دولتی یک دبیر اجرایی انتخاب می‌کند.

این جشنواره آنقدر به مدیر و مسئول نیاز ندارد. باید به خود هنرمندان و گروه‌ها و موسسات واگذار کنند تا آنها تلاش کنند رقابت ایجاد کنند.

حتی بیلبوردهای شهرداری در سطح شهر بگیرند. چهره‌های هنرمندانی که الان در سطوح مختلف عرصه‌های کشور، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما تابلوهایشان را می‌بینیم که برای اقتصاد و مباحث دیگر است، چرا زمان موسیقی فجر بیلبوردهای آنها در شهرها نیست؟

می‌بینیم که عدم هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادها هست و اینکه کسی بیاید حلقه واسطه هنرمندان مشهوری که همه به‌شان ارادت دارند بشود.

او و امثال او اگر در جشنواره باشند اتفاق‌های نیکویی می‌افتد.

اما احساس می‌شود پشت درهای بسته چندتا گروه انتخاب می‌شوند که البته انتخاب گروه‌ها خیلی خوب است، یعنی همه آنهایی که آمدند و اجرا کردند و در بخش داوری‌ها بودند، چه موسیقی پاپ، چه موسیقی دستگاهی محلی، این‌ها واقعا خوب هستند اما آن گونه که شایسته موسیقی و موسیقیدان ایرانی است دیده نمی‌شوند.

اجراهای فخیم و اصولی، اجراهای محلی که در نوع خودشان نمونه هستند، از نقاط قوت جشنواره است.

نقصان این است که چرا جشنواره ما بین‌المللی نیست.

تا ۱۰-۱۵ سال پیش بین‌المللی فجر بود، گروه‌های خوب خارج دعوت می‌شدند، اما یک‌باره این واژه از ادامه موسیقی فجر حذف شد.

فکر می‌کنم باید به اینجا برسد که گروه‌های خارجی عطش داشته باشند که حتی خودشان بخواهند در جشنواره شرکت کنند ولی می‌بینیم که در حد مهمانی، گاه چندتا گروه با هماهنگی وزارت امور خارجه دعوت می‌شوند که استقبال آنچنانی هم صورت نمی‌گیرد.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263184 ساعت خبر : 4:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263184
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات