مشاهده شوکا در شهر بیجار استان گیلان

مشاهده شوکا در شهر بیجار استان گیلان

گونه کمیاب شوکا معروف به گوزن مینیاتوری در سد آیت‌الله بهجت شهر بیجار رودبار گیلان مشاهده شد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، گونه جانوری «شوکا» معروف به گوزن مینیاتوری استان گیلان که در جنگل‌های استان گیلان کمیاب شده است اخیرا توسط یک گردشگر در آب‌های سد آیت‌الله بهجت شهر بیجار رودبار در حال شنا مشاهده و تصویربرداری شده است.

علی فرهی تکرمی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار اظهار داشت: «شوکا که به گوزن مینیاتوری گیلان معروف است، به دلیل اطلاعات کم از این گونه تصور می‌شد نسل آن در جنگل‌های گیلان کمیاب شده است.»

وی خاطر نشان کرد: «ثبت و تصویربرداری از این شوکای نر، توسط یکی از گردشگران به شکل تصادفی در حین قایق‌سواری در سد آیت‌الله بهجت شهر بیجار رودبار انجام شده است.»

همچنین فرهی اشاره‌ای داشت به اینکه ثبت حضور این حیوانات در عرصه‌های طبیعی نشانگر وجود محیطی امن برای زندگی این جانوران است.

شوکا پستانداری کوچکتر از مارال، کمی قوزدار و دارای دم بسیار کوتاه است که در زبان ترکمنی آن را «شوکه»، در ترکی «الیک» و در کردی «فیله گچه» می‌نامند؛ موهای شوکا در تابستان کوتاه و نرم و رنگش قهوه‌ای متمایل به قرمز و در زمستان نیز خاکستری است.

این ویدیو را مشاهده کنید.

نماشای گلونی را دنبال کنید

در کتاب اطلس پستانداران ایران که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده است درباره‌ شوکا آمده است:

شوکا کوچکترین گوزن ایران است که زیستگاه اصلی آن کرانه‌های دریای خزر بوده و از علوفه، جوانه، برگ، سرشاخه، پوست درختان، میوه، قارچ، خزه و گل‌سنگ تغذیه می‌کند.

درباره زیستگاه، پراکندگی و فراوانی این‌ گونه می‌توان گفت گونه‌ای جنگل‌زی است.

غالبا مراحل اولیه توالی جنگل‌ها (جنگل‌های جوان) یا جنگل‌های بین دشت و کوهستان را ترجیح می‌دهد.

در جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی و جنگل‌های بلوط مناطق اورامانات و جوانرود در غرب ایران پراکندگی دارد و به نسبت کمیاب است.

وضعیت حفاظتی آن در زمره گونه‌های در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط‌زیست و در طبقه «کم‌ترین نگرانی» (LC) فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

تهدیدات اصلی این گونه در ایران شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه است.

شوکا کوچکترین گوزن ایران

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273982 ساعت خبر : 10:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273982
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات