نمود شکل گیری خانه های تاریخی قاجار بر اساس روابط اجتماعی

شکل گیری خانه های تاریخی قاجار بر اساس روابط اجتماعی

به گزارش گلونی ساختار زنده محله­‌های تاریخی تحت‌تأثیر تعاملات پیچیده اجتماعی در بین ساکنین محله و روابط آنها با محله­‌های پیرامون شکل‌ گرفته‌اند.

این روابط دارای سلسله مراتبی است که با تأثیر خود بر روی کالبد محله باعث به‌وجود آمدن مراکز خاصی در محله به‌عنوان مکان‌های شکل‌­گیری تعاملات اجتماعی در اقشار مختلف جامعه از لحاظ سیاسی (میدان‌های مطرح شهر)، اقتصادی (چهارسو بازارها)، مذهبی (مساجد اعظم)، آموزشی (مدارس علمیه) و حتی موارد حل اختلافات (دیوان خانه و وکالت خانه) شده بود.

شکل گیری خانه های تاریخی قاجار

این مراکز در سه مقیاس کلان و در سطح شهر تا مقیاس میانی محله مثل مرکز محله‌ها و مقیاس خرد گذرها و خانه­‌ها ایجاد شده بودند.

این طبقه‌بندی وسیع نشان از کهن‌الگوهای نهفته در بافت‌­های تاریخی در تعاملات اجتماعی و پویایی اجتماعی دارد.

براین اساس این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که «ساختارهای کالبدی متقارن با تعاملات اجتماعی در مقیاس محله حکیم و گذرها و خانه­‌های تاریخی برجای مانده آن در دوران قاجار کدام­اند؟».

تحلیل‌های انجام شده بر اساس رویکرد کیفی و پارادایم تفسیری – تاریخی بر روی بافت تاریخی محله حکیم نشان دهنده وجود ساختارهای کالبدی شاخص تعاملات اجتماعی در مقیاس‌های متفاوت در سطح محله و فرا محله­‌ای است.

در مقیاس خرد (دیوان خانه و وکالت خانه)، در مقیاس میانی (گذرهای اصلی)، در مقیاس محلی (مساجد، تکیه‌ها، مدارس، بازار و بازارچه) و در مقیاس فرا محله‌­ای (مساجد بزرگ شهر و میدان‌ها اصلی شهر) این ساختارهای تعاملات اجتماعی قابل مشاهده هستند.

این مقاله را دانلود کنید

نویسندگان: مریم قاسمی سیچانی، فاطمه میسمی، محسن افشاری، مرتضی نورایی

با معماری ایرانی و ویژگی آن بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

کد خبر : 279138 ساعت خبر : 8:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=279138
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات