نشست علمی رونمایی از کتاب شاه جهان: زندگانی کورش بزرگ

نشست علمی رونمایی از کتاب شاه جهان: زندگانی کورش بزرگ

نشست «رونمایی از کتاب شا‌ه جهان: زندگانی کورش بزرگ» روز چهارشنبه ۱۰ آبان در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست «رونمایی از کتاب شا‌ه جهان: زندگانی کورش بزرگ» به همت گروه تاریخ و باستان شناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری موسسه و انتشارات ندای تاریخ، روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

سخنرانان این نشست عبارتند از:

مهرداد ملکزاده، استاد باستان شناسی

کورش محمدخانی، استاد باستان شناسی

کامیار عبدی، استاد باستان شناسی

پوشه شنیداری این نشست را از این لینک بشنوید.

گفتنی است کوروشِ دوم (به پارسی باستان: ؛ حدود ۶۰۰ – ۵۳۰ پ. م) که با نام کوروش بزرگ یا کوروش کبیر نیز شناخته می‌شود، بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد بر نواحی گسترده‌ای از آسیا، حکومت کرد.

کوروش در استوانه‌اش، خود را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نواده کوروش، شاه بزرگ انشان، نواده چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است»، معرفی می‌کند.

به گفته هرودوت، کوروش نسب شاهانه داشته است و به‌جز کتزیاس، دیگر نویسندگان یونانی، ماندانا، دختر آستیاگ را مادر کوروش دانسته‌اند و گزارش داده‌اند که کوروش حاصل ازدواج کمبوجیه یکم و ماندانا بوده است.

برخی از مورخان امروزی این روایت را معتبر می‌دانند اما برخی دیگر اعتقاد دارند که رواج این روایت ریشه‌های سیاسی داشته است و هدفش این بوده که از بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی، مردی نیمه‌مادی بسازد تا مادها را با فرمانروایی پارس‌ها آشتی دهد و اصولاً رابطه‌ای بین ماندانا دختر آستیاگ و کوروش قائل نیستند و آن را افسانه می‌دانند.

هرودوت در مورد دستیابی کوروش به قدرت، چهار داستان نقل می‌کند ولی فقط یکی از آن‌ها را معتبر می‌داند.

طبق نظر گزنفون از سده پنجم تا سده چهارم پیش از میلاد مسیح، سلسله داستان‌های متفاوتی درباره کوروش نقل می‌شده است.

برای تهیه کتاب بر روی لینک کلیک کند

درباره کوروش بیشتر بخوانید

پایان پیام

کد خبر : 280844 ساعت خبر : 8:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=280844
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات