نهالکاری در اردوگاه کلکچال

نهالکاری در اردوگاه کلکچال

همزمان با کاشت نهال‌های سرخدار و شمشاد در جنگل‌های هیرکانی (گزارش این برنامه را اینجا بخوانید) برنامه کاشت نهال‌های بومی در باغچه گیاه‌شناسی کلکچال واقع در اردوگاه کلکچال تهران نیز برگزار شد.

به گزارش گلونی این برنامه روز جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ در قالب رویداد «مهرگان کوهستان» و با همت گروه «دیده‌بان کوهستان» و گروه «کلکچال من»، و با حضور تعدادی از علاقه‌مندان به محیط‌زیست و کوهستان به انجام رسید و طی آن تعدادی نهال از گونه‌های بومی ایران مانند بلوط، شیرخشت، زرشک، ارس، گیلاس و آلبالوی وحشی، سماق و… در باغچه گیاه‌شناسی اردوگاه کلکچال کاشته شد.

با توجه به وضعیت آلودگی هوای کلانشهرهایی مثل تهران و نیاز به توسعه و گسترش فضای سبز، کاشت نهال‌های بومی در اردوگاه کلکچال ضمن حفظ طبیعت کوهستان و کمک به زیباسازی محوطه اردوگاه، باعث فرهنگ‌سازی و افزایش اطلاعات مردم مخصوصاً کوهنوردان درباره حفظ درختان و به‌ویژه اهمیت گونه‌های بومی خواهد شد.

عباس محمدی مدیر گروه دیده‌بان کوهستان هنگام کاشت نهال‌ها از دو هدف اصلی این برنامه صحبت کرد و گفت که استفاده آموزشی از گیاهان برای اردوهای دانش‌آموزی یکی از اهداف این رویداد است. بررسی رشد بهتر گونه‌های بومی خشکی‌پسند و کاهش نیاز آبی برای آبیاری فضای سبز اردوگاه کلکچال هم یکی دیگر از اهداف کاشت این نهال‌ها عنوان شد.

نهالکاری در اردوگاه کلکچال

ویدیوی این برنامه را تماشا کنید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

این دومین سالی است که در باغچه گیاه‌شناسی کلکچال نهال درختان بومی کاشته می‌شود و امیدواریم علاوه بر حفظ روند کاشت نهال در اردوگاه، شاهد باشیم که کوهنوردانی که در این مسیر پیمایش می‌کنند، از حفاظت و نگهداری آنها غافل نشوند.

اردوگاه کلکچال پناهگاهی در میانه مسیر پیمایش از بوستان جمشیدیه به گردنه سرلو و به سمت قله کلکچال است. علاوه بر مسیر جمشیدیه، این اردوگاه از مسیرهای گلاب‌دره و دره وزباد هم قابل دسترسی است و در کوهستان توچال برای کوهنوردان اهمیت بسیار زیادی دارد.

پایان پیام

گزارشگر: روح الله احمدی

کد خبر : 281769 ساعت خبر : 10:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281769
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات