خانه » محیط زیست » مدیریت پسماند الکترونیک در مجموعه ایرانسل
مدیریت پسماند الکترونیک در مجموعه ایرانسل

مدیریت پسماند الکترونیک در مجموعه ایرانسل

مدیریت پسماند الکترونیک

به گزارش گلونی، شرکت ایرانسل در سومین گزارش سالانه پایداری‌اش درباره مدیریت پسماند الکترونیک نوشته است:

«تولید پسماند الکترونیکی در تمام زنجیره تأمین شرکت‌های مخابراتی جزو جریان اصلی پسماند شرکت محسوب می‌شود.

این نوع از پسماندها شامل تجهیزات انتقال رادیویی، باتری‌ها، سیستم‌های روشنایی، کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های دیجیتال، گوشی‌های تلفن همراه و سیم کارت‌ها می‌شوند.

پسماندهای الکترونیکی که حاوی فلزات سمی چون سرب ،کادمیوم، جیوه و…. هستند تهدیدی جدی برای محیط زیست و در نتیجه سلامت عمومی جامعه محسوب می‌شوند.

در موضوع مدیریت پسماند اطلاع‌رسانی برای کارکنان شرکت و حتی اطلاع‌رسانی عمومی برای افزایش آگاهی و جلب حمایت اجتماعی در این زمینه، بسیار ضروری است. ما به اقدامات فردی تک‌تک افراد جامعه برای حفظ و استفاده بهینه از منابع برای رسیدن به آثار زیست محیطی بهتر نیاز داریم.»

دکتر مریم محمدی روزبهانی، دانشیار آلودگی‌های محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درباره این گزارش و مدیریت پسماند الکترونیک نوشت:

پسماندهای الکترونیک از جمله تجهیزات انتقال رادیویی، سیم‌کارت‌ها، باتری‌ها و …. دارای فلزات سنگین و سمی هستند و در صورت رهاسازی در طبیعت مخاطرات جبران‌ناپذیری برای موجودات و اکوسیستم‌ها به وجود می‌آ‌ورند.

اطلاع‌رسانی به کارکنان در این باره بسیار ضروری است که در گزارش مربوطه ارابه شده است ولی در خصوص اطلاع‌رسانی افراد جامعه می‌توان اقدامات جدی انجام داد.

نظیر برنامه‌های مشخص و جهت‌دار در رادیو و تلویزیون در خصوص مخاطرات جدی این پسماندها و بالا بردن آگاهی افراد در خصوص رها نکردن این گونه پسماندها در زباله‌های شهری و طبیعت.

همچنین با ذکر مخاطرات مربوطه و در نهایت ارایه راهکار و معرفی مراکز مشخص جهت جمع‌آوری پسماندهای می‌توان مردم را راهنمایی کرد.

راهکارهای تشویقی در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد. به عنوان مثال به مراکزی که حتی باتری می‌فروشند ابلاغ شود که به خریداران، اطلاع‌رسانی شود در صورت اتمام باتری‌ها مجدد باتری‌ها به فروشنده تحویل داده شود و در قبال تحویل باتری‌های قدیمی باتری جدید با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار بگیرد.

همچنین می‌توان در قبال تحویل سیم کارت‌ها و‌ گوشی‌های مستعمل به مراکز مشخص از راهکارهایی تشویقی همچون تحویل اینترنت رایگان استفاده کرد.
مورد دیگری که به نظر می‌تواند مفید باشد استفاده مجدد از کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها و تعمیر آنهاست.

این جزییات به طور شفاف باید بیان شوند تا برای افراد جامعه قابل درک باشد. طرحی که ایرانسل در خصوص فروش باتری‌های مستعمل ‌مخابراتی تعریف کرده است بسیار خوب به نظر می‌رسد اما با ایجاد آگاهی‌های بیشتر می تواند تقویت شود.

پایان پیام

پایداری در کسب و کار چیست؟ نگار قدیمی توضیح می‌دهد

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به بالا بروید