آینده وب سایت ها در عصر هوش مصنوعی و افول سئو

آینده وب سایت ها در عصر هوش مصنوعی و افول سئو

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه در کانال خود نوشت:

وب‌سایت‌ها در معرض خطر هوش مصنوعی هستند، کاهش ترافیک از سوی رسانه‌های اجتماعی و جست‌وجوی کاربران برای چت‌بات‌ها هم دو عارضه دیگر هستند.

به همین خاطر نگرانی‌های زیادی در میان سازندگان وب‌سایت‌ها در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر ترافیک وب وجود دارد. و این فقط هوش‌ مصنوعی نیست که توسعه دهندگان وب باید نگران آن باشند.

گوگل هم کوکی‌های طرف ثالث را تا پایان سال ٢٠٢۴ حذف می‌کند، ترافیک از سوی رسانه‌های اجتماعی به سوی وب‌سایت‌ها هم همچنان کاهش می‌یابد، و پلتفرم‌های اپلیکیشن موبایل هم سوابق‌ متفاوتی در پشتیبانی از وب دارند.

آینده وب سایت ها

آیا وب‌سایت‌ها می‌توانند در این شرایط دوام بیاورند؟

یکی از افرادی که دید نزدیک‌تری نسبت به بسیاری از این روندها دارد، جاش کونیگ از بنیانگذاران و مسئول ارشد استراتژی شرکت پانتیون (Pantheon) است.

پانتیون یک پلتفرم مدیریت وب‌سایت است که به مشتریان در ساخت، میزبانی و مدیریت وب‌سایت‌هایشان کمک می‌کند.

وضعیت خطرناک وب‌سایت‌ها در پی نتایج یک پژوهش بر روی ١٠٠٠ نمونه که توسط پانتیون و هانور ریسرچ انجام شده، آشکارتر شد.

٩٠ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند «تعاملات دیجیتالی منفی» داشته‌اند. بیشترین شکایات از هرزنامه‌ها در ایمیل‌ها (۵٢٪) و خدمات غیرمفید برای مشتریان (۴۴٪) بوده است، سومین شکایت بزرگ «مشکلات مربوط به وب‌سایت‌های برندها» (۴١٪) بوده است.

ادغام هوش‌مصنوعی با وب سایت‌ها

بله، هوش‌مصنوعی مولد باعث نگرانی سازندگان وب‌سایت‌ها شده چرا که در نهایت، اگر کسی بتواند پاسخ اکثر پرسش‌های خود را از یک چت‌بات هوش‌مصنوعی دریافت کند، چرا باید از یک وب‌سایت بازدید کند؟

یک واکنش آشنا در این زمینه هم این است که در نهایت نمی‌توان به هوش مصنوعی اعتماد کرد، زیرا توهم ایجاد می‌کند و لزوماً نمی‌دانید اطلاعات از کجا آمده‌اند.

اما کونیگ هم که بر همین بی‌اعتمادی تاکید دارد، در عین حال می‌گوید وب‌سایت‌ها ذاتا قابل اعتمادتر هستند زیرا جای هست که آنها را رتبه بندی می‌کند: گوگل.

من فکر نمی‌کنم که رابط کاربری یک چت‌بات به این زودی‌ها همه وب‌سایت‌ها را از بین ببرد، من فکر می‌کنم برای سازمان‌های بزرگی که اطلاعات زیادی دارند که پراکنده هستند، این فرصت مناسبی است تا برای سازماندهی بهتر آن‌ها تلاش کنند – به‌ویژه اگر وب‌سایت شما فقط نیاز به هدایت کاربران به بخش درستی از خود دارد: کسب سریع‌تر اطلاعات.

معمای رسانه‌های اجتماعی

کونیگ در مورد کاهش مداوم ارجاع ترافیک از رسانه‌های اجتماعی به طرف سایت‌ها، بخشی از تقصیرها را متوجه استراتژی بدنام «اتکا به ویدیو» می‌داند که اکثر رسانه‌های اجتماعی از آن استفاده می‌کنند.

اکس یا همان توییتر سابق، تازه‌ترین مصداق این نمونه در استفاده از این استراتژی بدنام «اتکا به ویدیو» است.

در همین حال به دلیل تشدید تنظیمات حریم خصوصی و موارد دیگر، استفاده از «هدف‌گذاری خرد» از طریق پلت‌فرم‌های اجتماعی به شدت رو به کاهش است چرا که بازاریابان متوجه می‌شوند که دارند ترافیک کمتری دریافت می‌کنند، بنابراین در پلتفرم‌ها کمتر هزینه می‌کنند، چون مانند گذشته از این کار جواب نمی‌گیرند.

کونیگ می‌افزاید آن‌ها به مشتریان خود توصیه کرده‌اند که برای ایجاد «محتوای جالب یا تجربه‌ای جالب» سرمایه‌گذاری بیشتری کنند و امیدوار باشند که «ترافیک کسب شده» جذب دارایی‌ خودشان می‌شود و خواهند دید مشتریان کمتر به اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی «پول اجرا» خواهند پرداخت و در عوض سعی خواهند کرد تا از این سرمایه‌ها برای جذب کاربران به وب‌سایت‌های خود استفاده کنند.

به نظر می‌رسد این نوع استراتژی با جامعه فدیورس (fediverse) فعلی مطابقت خوبی دارد، جایی که شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند هم محتوای خود را داشته باشند و هم به سرویس‌های طرف ثالث (مانند Mastodon برای میکروبلاگینگ یا Pixelfed برای اشتراک‌گذاری عکس) متصل شوند.

مرور الگوریتم پاداش و مجازات گوگل

الگوریتم جدید محتوای سودمند

پایان پیام

کد خبر : 283023 ساعت خبر : 0:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=283023
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات