باستان گرایی در هنر قاجار
به گزارش گلونی در آخرین روزهای مهر ۱۴۰۳ در موزه هنرهای زیبا مجموعه سعدآباد از این کتاب رونمایی شد.
کتابی که باستانگرایی را به هنر قاجار گره زده است تا تاریخ هنر قاجار را به شکل دیگری به خواننده نشان دهد. کتاب باستانگرایی در هنر قاجار اثر علیاصغر میرزاییمهر. کتابی که یافتههای آن نشان میدهد پیدایش باستانگرایی محدود به دهههای اخیر نیست، بلکه باستانگرایی عاملی است که از دیرباز در تاریخ هنر ایران زمین حاکم بود است.
باستان گرایی در هنر قاجار
کتاب براساس آنچه که در سرآغاز آن قید شده شامل دو بخش کلی است. بخش اول آن به تحلیل بسترهای فرهنگی، پیدایش و بالندگی باستانگرایی در دربار قاجار بهویژه دربار فتحعلی شاه پرداخته است و در بخش دوم باستانگرایی را در هنر، نقشبرجسته، معماری، شعر و ادبیات جستجو کرده است. کتاب در فصل پایانی به نیمه دوم عصر قاجار و دگرگونی تدریجی حوزه هنر به حوزه سیاست در ابتدا عصر پهلوی نیز پرداخته است.
میرزاییمهر هدف از تالیف این کتاب را تغیر دیدگاه در افکار عمومی بیان کرد و افزود: باستانگرایی در افکار عمومی پدیدهای است که از زمان پهلوی رایج بوده است، در صورتی که چنین نیست. این کتاب تلاش کرده است که بیان کند باستانگرایی پدیدهایی است که پیوسته وجود داشته است بهخصوص در عهد دومین شاه قاجار و این باستانگرایی در هنر و فرهنگ پدید آمده است. درگرگونی فرهنگی از دربار قاجار آغاز شد و به مرور کل کشور را فرا گرفت، زیرا ردپای این درگرگونی را میتوان در تمام ابعاد فرهنگی و هنری دید. تمام تلاش این کتاب این است که بگوید عصر پهلوی عامل بهوجود آمدن باستانگرایی نبوده است بلکه نتیجه باستانگرایی فرهنگی بوده است.
این کتاب که موضوعیت آن هنر قاجار است از روش پژوهش توصیفی_تحلیلی استفاده کرده است و اطلاعات ارائه شده در آن ترکیبی از مطالب کتابخانهای و مطلعات میدانی مولف است.
کتاب باستانگرایی در هنر قاجار را نشر پیکره به چاپ رسانده است.
پایان پیام
گزارشگر: زهره درگاهی
بسیا توضیح جامع هست ممنون از تون