اجرای قانون هوای پاک
به گزارش گلونی در یک کارزار جمعی از دانشجویان، ورزشکاران، فعالین صنایع، اساتید دانشگاه و حقوقدانان دغدغهمند محیط زیست به علت ضرورت شناسایی، احترام، دیدهبانی، احیا و استیفای حقوق محیطزیست بهعنوان یکی از حقوق بنیادین، بیننسلی و سلبناشدنی دنیای امروز و در اجرای قانون هوای پاک مصوب ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، تقاضای برخورد با ترک فعل معنادار و تضییع حقوق شهروندی در قلمرو حقوق محیطزیست را دارند.
اگر یک روز صبح مسیر همت شرق به غرب تهران را بروید و اتومبیلها اطرافتان را نگاهی بیندازید، میبینید که با اغماض از قید همه، اکثر آنها تکسرنشین هستند. البته پیشنهاد میکنم شما به این یادداشت اعتماد کنید و برای مشاهده مستقیم این صحنه با اتومبیلهای شخصی خود وارد خیابان نشوید و طبق روال هر روز خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
اینکه بخواهیم انگشت اتهام را اول از همه به سوی افرادی بگیریم که به صورت تکسرنشین از وسایل نقلیه شخصی خود در شهر استفاده میکنند تا حدودی بیانصافی است؛ چون احتمالا هر فرد عادی ترجیح میدهد راحتترین مسیر و روش را برای رفت و آمد انتخاب کند و رانندگی کردن در ترافیک به مدت طولانی همان راحتترین انتخاب برای آنها است.
اگر تعداد وسایل نقلیه عمومی، میزان پراکندگی آنها در شهر و دسترسی افراد، زمانبندی مناسب و تناسب آنها با دبی جمعیت در ساعات مختلف روز برنامهریزی و مدیریت شده باشد میتوان از مردم هم انتظار داشت تا اتومبیلهای خود را در پارکینگ خانه گذاشته و با استفاده از حمل و نقل عمومی خیال خود را از پیدا کردن جای پارک مناسب هم راحت کنند.
اطلاعات کارشناسانه و کمی در ارتباط با میزان تاثیر وسایل نقلیه و ترافیک شهری بر آلودگی هوا ندارم؛ اما در همین حد میدانم که بیتاثیر هم نیستند. و آنچه که انتظار میرود برای هر عامل موثری در یک بحران باید چارهای اندیشید.
موارد پیشنهادی در کارزار درخواست اجرای قانون هوای پاک میتواند به ترتیب اولویت و اهمیت اثرگذاری مورد توجه قرار گیرد، کماکان باید یادآوری گردد قبل از هرگونه طرح تشویقی و تنبیهی برای مردم باید زیرساختهای حمل و نقل توسعه پیدا کند.
پایان پیام
بیشتر بخوانید:
زندگی در اسارت حق حیوانات نیست