موسیقی و رقص در دربار هخامنشی
به گزارش گلونی روایات یونانی ادعا دارند که در دربار هخامنشی حدود ۳۰۰ زن روزها میخوابیدند تا شب بیدار بمانند و با نواختن ابزارآلات موسیقی و رقص و خواندن آواز مجالس شاهی را رنگی دیگر ببخشند. البته که چنین وصفی خالی از اغراق نیست.
همچنین آمده است که پارمنیون، فرمانده سپاه اسکندر مقدونی در دمشق به ۳۲۹ نفر از این زنان اهل موسیقی دربار داریوش سوم، آخرین شاه هخامنشی دست یافت که همه آنها ماهر در ساز و آواز بوده و بر چنگنوازی تسلط داشتهاند.
در میان اسناد آرامی یافت شده در بلخ در اواخر دوره هخامنشی و اوباش سلطنت اسکندر نیز اسنادی با این مضمون پیدا شده است. در متنی مربوط به سال هفتم اسکندر درمییابیم که ساختارهای هخامنشی در بلخ تا دوره اسکندر و جانشینانش تداوم یافته بوده است.
از نگاه هخامنشیان رقص نیز مانند سوارکاری یکی از فنونی بود که به آمادگی بیشتر بدن برای شکار، جنگ و روزمره کمک میکرد و بنابراین به آن توجه ویژهای میشد.
به همین ترتیب در فضای عمومی دوران هخامنشی که عصر فرهنگ شفاهی بود، موسیقی و رقص، آواز و سخن موزون جایگاه به خصوصی داشت. با این وجود، در کتیبههای تختجمشید و آثار دیگر هخامنشی اثری ملموس از آلات موسیقی یا مجالس آواز دیده نمیشود. تنها شیپور یا کرنایی مفرغی در نزدیکی آرامگاه اردشیر سوم یافت شده است.
پایان پیام
نویسنده: کیمیا قنبری
بیشتر بخوانید:
تاثیر موسیقی هخامنشی در دیگر مناطق جهان
روایت تاریخی از مرگ کوروش هخامنشی
روایتهای یونانی از مرگ کوروش هخامنشی
چه کسانی در قدرت یابی داریوش هخامنشی نقش داشتند؟
از موسیقی دوره اشکانی چه میدانیم؟