نشست هامون، امید سیستان برگزار شد

مؤسسه طبیعت، هشتاد و هشتمین برنامه خود را به نجات هامون و تجلیل از اسماعیل میرفخرایی، تهیه کننده و مجری عالیقدر برنامه‌های علمی، اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این برنامه با عنوان «هامون، امید سیستان» در خانه هنرمندان برگزار شد. دکتر نسیم یادگار، کارآفرین، و مدیر موسسه افق بخش سوم، اولین سخنرانی بود که در صحبت‌هایش از معضل بزرگی به نام کیسه‌های پلاستیکی، پرده برداشت و گفت: ما امروزه شاهد مصرف بی‌رویه پلاستیک‌ها هستیم. پلاستیک‌هایی که تجزیه ناپذیرند و آفت جان طبیعت. این کارآفرین دوستدار طبیعت گفت: ما اول باید راه درست را به مردم معرفی کنیم. البته که گفتن، به تنهایی کافی نیست. باید از مردم «بخواهیم» تا مصرف پلاستیک‌ها را به کمینه برسانند. یادگار در ادامه افزود: حتی با خواستن از شهروندان، هنوز مسیر را کامل طی نکرده‌ایم. بلکه باید ابزارهایی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که هم دارای وجه مادی هستند و هم می‌توانند مورد استفاده عموم مردم قرار گیرند. بنابراین ما پروژه «ما نیز» را راه‌اندازی کردیم تا به واسطه آن ساک‌های پارچه‌ای دوستدار محیط زیست را در اختیار خرده‌فروشان قرار دهیم تا شهروندان نیز، عادت مصرف پلاستیک‌ها را کنار بگذارند و به عادت نیک استفاده از ساک‌های پارچه‌ای، رو بیاورند.

دکتر آبتین، کار‌شناس تالاب و رئیس اداره محیط زیست زابل، از اینکه مجبور است هر بار در برنامه‌های زیست محیطی، از آمارهای نگران‌کننده سخن بگوید، ابراز ناخشنودی و تاسف کرد و در ادامه افزود: ثبت تالاب هامون در لیست ذخیره‌گاه زیست کره، روزنه امیدی را برای حیات بخشیدن به این تالاب باز می‌کند. آبتین، اراده افغانستان را برای حل معضلات سیستان، این گونه توصیف کرد که متاسفانه از سوی کشور افغانستان، اراده‌ای برای احیای این تالاب وجود ندارد. ایشان در پایان، از برنامه‌های آینده دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برای تاسیس مدارس سبز در سیستان خبر دادند.

محمد درویش، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، داستان سیستان را قصه پر غصه‌ای دانست که این روز‌ها به یک تراژدی تبدیل شده است. این کار‌شناس اعزامی به منطقه سیستان به عنوان ارزیاب گفت: ما در حال حاضر، تالاب بین‌المللی خودمان را از دست داده‌ایم. ایشان با صراحت گفتند تا زمانی که انگشت اتهاممان را به سمت آسمان و کشورهای دیگر، نشانه بگیریم، نتیجه مطلوبی، عاید هامون و مردمانش نخواهد شد. درویش، مردم سیستان را مردمی طبیعت دوست، معرفی کرد. مردمانی که به گفته او، نه تنها آهو‌ها را هدف گلوله‌ها قرار نمی‌دهند بلکه از گیاهان دارویی هم برای التیام زخم آهو‌ها استفاده می‌کنند. این مقام مسئول، بار دیگر بر فرهنگ اصیل و حامی طبیعت و حیات وحش مردم سیستان تاکید کرد و گفت متاسفانه بالا‌ترین نرخ تصادفات در این منطقه رخ می‌دهد که لازم است موشکافانه به بررسی علت‌های این مساله بزرگ بپردازیم. ایشان در پایان سخنان خود، راهکارهای پیشنهادیشان برای احیای تالاب هامون را ارائه کردند.

مجتبی نورا، فعال محیط زیست و معلمی که ۱۶۰۰ کیلومتر را از سیستان به تهران سفر کرد تا از اهمیت اتالاب هامون و وضعیت جسمی و فرهنگی مردمان این زادبوم معروف بگوید. نورا، با ابراز تاسف، ماجرای غم‌انگیز سیستان را واقعیتی دانست که نمی‌توان آمار خوش‌بینانه‌ای درباره‌اش ارائه داد. این فعال محیط زیست گفت: مشکلات سیستان، قدمتی بیش از ۳۰ سال دارد و ما امروز شاهد خودنمایی مشکلات در اوج خودشان هستیم. به اعتقاد ایشان ارزش گذاری‌های ایران، مبتنی بر حفاظت از محیط زیست نیست به همین دلیل نمی‌توان برنامه‌های راهبردی را اجرا کرد. برنامه‌هایی که اگر چه خوب هستند اما به بهانه‌های مختلفی چون نداشتن بودجه و… هرگز به اجرا درنمی‌آیند.

نورا با صدای قرا گفت: ما تمایل نداریم لقب آلوده‌ترین شهرهای جهان را داشته باشیم. ما دلمان نمی‌خواهد فرسایش‌های شدید، روستاهای ما را نابود کند. به طوری که ما در طول ۱۳ سال گذشته، ۳۶ روستایمان را از دست داده‌ایم. وی برای وصف حال سیستان گفت ببینید ما دچار چه وضعیتی شده‌ایم که «تور عبرت محیط زیست» برگزار می‌کنیم. آقای نوبخت، معاون رئیس جمهور، فقط ۳۰ دقیقه حین وزیدن طوفان در این تور، همراه ما بودند زیرا وخامت اوضاع، تحمل او را به چنگ خود درآورد و ایشان دیگر نتوانستند بمانند. بنابراین به نظر می‌رسد کسانی که در تهران هستند و اولویت‌های محیط زیستی واقی منطقه را نمی‌دانند نباید و نمی‌توانند برای سیستان تصمیم بگیرند.

ماجرای غم انگیز مشکلات سیستان از زبان این معلم کوشنده محیط زیست، همین جا به پایان نرسید. ایشان از یک دلیل جدید برای کشتن انسان‌ها رونمایی کردند. به عقیده او، کشنده‌ترین عامل برای مردم سیستان، خشکسالی نیست. بلکه وعده‌های دروغی ست که از سوی مسئولان به مردم داده می‌شود و اعتماد را از اهالی این شهر گرفته است. نورا ادامه داد: بسیاری از رسوم ما وابسته به دریاچه هامون بوده و با از بین رفتن دریاچه، ما فرهنگ و رسوم ارزشمندمان را از دست داده‌ایم. ایشان خطاب به حضار گفتند: بدانید از بین رفتن یک تالاب، به از بین رفتن چند گونه جانوری، محدود نمی‌شود بلکه متاسفانه ما با خطر از بین رفتن فرهنگمان روبرو هستیم. نورا در پایان در دفاع از مردم سرزمینش گفت: مردم سیستان، محق برنامه‌های کجدار و مریز نیستند. مردمانی که این روز‌ها به دلیل مشکلات فراوان به شهرهای مختلف مهاجرت می‌کنند، امروز نیازمند توجه ویژه و امدادرسانی به موقع هستند.

پس از تمام سخنرانی پیرامون «هامون، امید سیستان»، و تقدیر مهندس یزدی، رئیس موسسه طبیعت از سخنرانان، نوبت به تجلیل از استاد مسلم حوزه رسانه رسید. یکی از ۷۲ چهره‌ای که تلویزیون ملی ایران را پایه‌گذاری کردند و دوستدارانش برای بزرگداشت او در سالگرد هفتاد سالگی‌اش، در خانه هنرمندان گرد هم آمده بودند. مردی که به گفته مجری برنامه، سال‌ها تلاش کرد تا دانش اندوزی را میان مردم ترویج دهد. آن هم با بیانی بی‌تکلف، بی‌اغراق، ساده و صمیمانه. کسی که بعد از ۵۰ سال با شنیدن نام ایران، چشمانش‌ تر می‌شود.

دکتر محسنیان‌راد، محقق، نویسنده و دارنده دکترای علوم ارتباطات، درباره کارهای بزرگ اسماعیل میرفخرایی گفت و ایشان را با این جمله توصیف کردند که میرفخرایی ، در کار اجرا و گویندگی شبیه نوازنده‌ای است که خوب می‌نوازد. همچنین مصاحبه گری‌های این استاد کارکشته را مبتنی بر مطالعات قبلی دانستند.

مهندس درویش، برای آغاز سخنانش شعر «سرخوشان را که ز یک جرعهٔ شبنم سیرند، چه نیاز است که از سنگ سپر برگیرند؟» را به زبان جاری کرد و گفت اگر به میرفخرایی اجازه دهند تا در تلوزیون، هر آنچه که می‌خواهد را بگوید، مردم شیفته سخنان او خواهند شد و به سراغ ماهواره نخواهند رفت. درویش این گونه ادامه داد که برای نمایش زیبایی‌های بی‌همتای طبیعت، نیاز به مردان بی‌همتایی چون اسماعیل میرفخرایی داریم. درویش گفت: اگر امروز طبیعت ما سرشار از آلام مختلف است، به این دلیل است که در رسانه ملی ما، جای کسانی چون می‌رفخرایی خالی است تا با عشق و جذابیت درباره طبیعت با مردم صحبت کنند.

مجید میرفخرایی ، طراح صحنه و مشاور هنری، تاریخچه زندگی برادرش را به مانند یک فیلم کوتاه سینمایی، در سکانس‌های مختلف بیان کرد. او برادر بزرگش را مردی طبیعت دوست معرفی کرد. به گفته او اسماعیل میرفخرایی کسی است که طبیعت و حیوانات را به ماشین شاسی بلند و گوشی اپل، ترجیح می‌دهد.

اسماعیل میرفخرایی ، مجری و گوینده، از‌‌ همان آغاز درباره اراده خودش و محمد درویش برای ساخت برنامه ۹۰ محیط زیستی، سخن گفت و ادامه داد اما تاکنون موفق به ساخت چنین برنامه‌ای نشدیم. شاید دلیلش این باشد که امروز، فوتبال مهم‌تر از محیط زیست است. به گفته این استاد مسلم اجرا و گویندگی، برخی از مجریان امروز تلویزیون دچار کلیشه‌ها و اطوارهایی شده‌اند که مخاطب را زده می‌کند. ایشان از اشتباهات لفظی رایج در میان اهالی رسانه تصویری، نام بردند و گفتند در حال حاضر ما با اجراهای ساختگی و شیشن‌های شش نقطه‌ای گویندگان و مجریان روبرو هستیم.

برنامه ساز علمی سال‌های دور تلویزیون از اشخاصی به نام برادران صفاریان‌پور نام برد و گفت: برنامه چرخ، برنامه‌ای‌ست که تلاش می‌کند دانش مردم را بالا ببرد اما متاسفانه چون جزو برنامه‌های پولساز نیستند، فقط در گوشه‌ای از برنامه‌های تلویزیون، گنجانده می‌شوند. ایشان هدف تهیه کنندگان را خدمت به مردم دانست و گفت: با وجود اتفاقاتی که در رسانه ملی افتاده و خدشه‌هایی که به تهیه کنندگی، اجرا و گویندگی وارد شده، امروز دیگر به سابقه خودم در این زمینه‌ها افتخار نمی‌کنم.

مجری خوش صدای برنامه‌های علمی در ادامه افزود: من از دید یک معلم رسانه با شما صحبت می‌کنم. میرفخرایی ، پس از صحبت درباره شهدای محیطبان و خلبان‌هایی که در سال‌های جنگ در دفاع از ایران شهید شدند، گریست و سخنانش را این گونه ادامه داد که سریال‌های ما فقط نباید رفاه خانواده‌ها را نشان دهد. بلکه آن آتشنشانی که برای نجات جان یک نفر، از دنیا می‌رود و محیطبان‌هایی که شهید می‌شوند جایشان در سریال‌ها خالی ست.

مرد ماندگار تلویزیون گفت: اگر صدا و سیمای ما کار‌هایش را درست انجام دهد و واقعیت‌ها را به مخاطب بگوید، مردم به سراغ ماهواره‌ها نخواهند رفت. ایشان تلویزیون را پدیده‌ای دانستند که باید واقعیت‌ها را به صورت عینی برای مردم، بازگو کند.

در پایان، دکتر رجبی معمار، دکتر محسنیان راد و مهندس درویش به پاس سال‌ها تلاش اسماعیل می‌رفخرایی در رسانه، از ایشان تقدیر کردند.

هشتاد و هشتمین برنامه موسسه طبیعت، روز یکشنبه، ۲۵/۷/۹۵ ساعت ۱۸ در تالار استاد شهنار خانه هنرمندان با حضور متخصصان، چهرهای برجسته‌ای چون علیرضا شجاع‌نوری، سیاوش صفاریان‌پور، محمدرضا نوروزی، احسان کرمی و جمع زیادی از مخاطبان برگزار شد.

پایان پیام

گزارش‌گر: نگار فیض‌آبادی

کد خبر : 27042 ساعت خبر : 9:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27042
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات