برداشت محصول در زنجان باعث ریزگرد می‌شود

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: ما داریم طبق همان دستوالعملی که سازمان برایمان فرستاده است یک برآوردی از بحث گازهای گلخانه‌ای انجام می‌دهیم و از دستگاه‌های مختلف اطلاعات می‌گیریم.
سید رضا موسوی افزود: اما به نظر می‌رسد این کار مقداری ناقص باشد چون خیلی کار راحتی نیست؛ هم دستگاه‌ها برای تشکیل این فرم‌ها خیلی توجیه نیستند و هم این‌که ما خودمان از نظر نیرو در مضیقه هستیم و به راحتی نمی‌توانیم این اطلاعات را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: استان زنجان استانی است که هم پیشینه‌ی کشاورزی دارد و هم صنعتی و در نتیجه هم بحث کشاورزی و به‌ویژه دامپروری در تولید گازهای گلخانه‌ای تاثیر می‌گذارد و هم بحث صنعت.
این مسئول تصریح کرد: زنجان یک استان صنعتی و در حوزه‌ی صنایع از استان‌های موثر است و ارتباط مستقیمی بین موضوع صنایع و بحث گازهای گلخانه‌ای وجود دارد.
وی در خصوص خودروهای فرسوده که موجب ایجاد آلایندگی می‌شوند، افزود: بحث خودروهای آلاینده روندی است که در کل کشور هست و هر اتفاقی که در کل کشور می‌افتد، ما در این‌جا از همان داستان تبعیت می‌کنیم.
موسوی در مورد واحدهای صنعتی آلاینده‌ی استان زنجان، گفت: مستحضر هستید که واحد نظارت و پایش ما این موضوع را رصد می‌کند و تمام تلاشمان بر این است که بحث آلایندگی از منظر زیست‌محیطی کنترل بشود.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان افزود: در سال‌های گذشته برای این‌که اکثر واحدها بتوانند خودشان را به سیستم‌های کنترل آلودگی هوا و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای مجهز کنند، تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم و خوشبختانه نتایج خوبی هم داشته است.
سید رضا موسوی ادامه داد: ولی واقعیت این است که تکنولوژی‌هایی که ما در بسیاری از فعالیت‌ها، کارخانه‌ها و… داریم، تکنولوژی‌های قدیمی است و برای افزایش بهره‌وری و استفاده از انرژی باید در این زمینه کار زیادی انجام شود.
وی با اشاره به موضوع ریزگردها به عنوان یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما هم در ایامی از سال به ویژه تابستان، درگیر بحث ریزگردها هستیم.
این مسئول افزود: می‌توانیم منشا این ریزگردها را به دو دسته‌ی داخلی و خارجی دسته‌بندی کنیم و شرایطی که موضوع ریزگردها خیلی حاد می‌شود و کاملا به چشم می‌آید و مشخص است که ریزگردی وجود دارد، بیشتر منشا خارجی دارد.
وی ادامه داد: چون ما ورودی شمال‌غرب کشور هستیم، همان اتفاقی که در غرب کشور می‌افتد و استان‌های غربی را درگیر می‌کند، برای ما هم می‌افتد و با ریزگردها درگیر می‌شویم.
موسوی بیان داشت: امّا نکته‌ی دیگری که قابل تامل است، این است که استان زنجان از نظر کشت دیم یکی از استان‌های دارای رتبه است و کشت دیم در استان زنجان خیلی رایج است.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان افزود: در سنوات گذشته متاسفانه این کشت دیم باعث شده است که اراضی کم‌بازده اراضی که قبلا به صورت مرتع و منابع طبیعی بوده‌اند، به کشت دیم اختصاص داده شوند.
سید رضا موسوی ادامه داد: وقتی که محصول برداشت می‌شود، سطح بسیار وسیعی در استان زنجان از پوشش گیاهی خالی می‌شود و با یک باد مختصر شاهد پخش و پراکنش ریزگردها هستیم.

پایان پیام

گفت‌وگو: سید عماد موسوی

کد خبر : 29236 ساعت خبر : 5:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29236
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات