خشک شدن دریاچه ارومیه آمار ایدز را بالا برد و انتقال آب خزر باعث سقط جنین خواهد شد

خشک شدن دریاچه ارومیه آمار ایدز را در ایران بالا برد و انتقال آب خزر باعث سقط جنین در تهران خواهد شد!

به گزارش پایگاه خبری گلونی داروین صبوری در صفحه شخصی خود نوشت: تغییرات اجتماعی همواره به تغییرات فرهنگی خواهد انجامید، در این اصلِ جامعه‌شناختی چندان شکی نیست.

خشک شدن دریاچه ارومیه آمار ایدز را بالا برد

اگر در دو دهه‌ی پیش پس از خرید از سوپرمارکت محله، فروشنده به شما می‌گفت «رمزتان چند است؟» یا شما از او درخواست کشیدن کارت عابربانک داشتید، هر دو از تعجب خشک‌تان می‌زد.

ورود تکنولوژی به ساحت اجتماعی، دگرگونی در زبان و نشانه‌‌های رمرگذاری‌شده‌ی مراودات اجتماعی را آبستن است و عصر حاضر، عصری‌ست که مملو از نشانه‌های نوین تاریخی است.

مناسک فرهنگی، امروز با تغییر در کارکرد و نحوه‌ی برگزاری خویش توسط شهروندان با تغییرات اجتماعی مماس گشته و از خطر فراموشی و نابودی در امان می‌مانند. این تغییر آسیب نیست، خاصیت یک فرهنگ پویا است.

اما اینکه تغییرات فرهنگی چگونه می‌توانند به تغییرات و آسیب‌های اجتماعی ختم شوند، چندان مورد نظر و دغدغه‌ی جامعه‌شناسان ایرانی نبوده است.

اگر فرهنگ را در عین یک مفهوم عام و کلیتی از آداب و رسوم، هنجارها و مناسک، مفهومی خاص قلمداد کنیم که نحوه‌ی زیست آدمیان است و خاستگاهی به نامِ جغرافیا دارد، همواره باید توجه کرد که دست‌کاری و تغییرات محیط‌زیست شهروندان، می‌تواند به تغییرات اجتماعی گسترده بدل گردد.

بالارفتن نرخ افسردگی در شهر اصفهان هم‌زمان با خشک‌شدن زاینده‌رود، نشان می‌دهد که یک جلوه‌ی طبیعی تا چه اندازه می‌تواند ردای اجتماعی بر تن کند.

زاینده‌رود برای شهروندان اصفهانی تنها یک رود نبود، تاریخ اجتماعی آنان بود، خاطرات‌شان در آلبوم‌های قدیمی بود و محل دیدار اولین عشق‌شان. این رود که خشکید، خاطرات‌شان خشکید و تاریخ اجتماعی‌شان لگدمال گشت.

علم جامعه‌شناسی در لایه‌های تفسیر خود علاقه دارد تا نشان دهد چگونه آسیب‌های اجتماعی دست‌شان در دست یکدیگر است. هر آسیب اجتماعی شکم بزرگی است برای زایش.

هر کدام در حال آبستن‌کردن دیگری است و او نیز از دیگری آبستن گشته و سزارین می‌شود. در اینجا (تصویر پیوست) نشان می‌دهم که چگونه خشک‌شدن دریاچه‌ی ارومیه، باعث افزایش بیماری ایدز خواهد شد.

گزاره‌ای که اگر به بی‌خبران بگوئید، شما را یا یک ابله دانسته و یا یک شوخِ تمام‌عیار. امروز که صحبت از انتقال آب خزر به مرکز ایران است، جامعه‌شناسان باید تحلیل کنند که این دست‌کاری زیست‌محیطی نه تنها یک دستکاری، که یک اقدامِ نسنجیده با ابعاد پیش‌بینی ناپذیر اجتماعی خواهد بود. این انتقال می‌تواند آمار سقط‌جنین در تهران را افزایش دهد!

پایان پیام

کد خبر : 141240 ساعت خبر : 11:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=141240
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات