خدمات اکوسیستم کوهستان را بشناسیم

خدمات اکوسیستم کوهستان را بشناسیم

به گزارش گلونی کوهستان چندین و چند کاربری ویژه دارد که معمولا از نظر ما انسان‌ها خیلی مورد اهمیت قرار نمی‌گیرند.

این کاربری‌ها می‌توانند حتا حال و آینده یک منطقه را دگرگون کنند. می‌توانند کویری بودن یا جنگلی بودن یک منطقه را مشخص کنند.

خدمات اکوسیستم کوهستان

می‌توانند مشخص کنند یک منطقه پر از رودها و برکه‌های فراوان باشد یا خشک و بی‌آب و علف بماند.

کوهستان می‌تواند بر روی حال و هوای مردم آن منطقه نیز تاثیر بگذارد. این کجا شما هر روز کوهی را تماشا کنید پر از درخت و رود و گل و گیاه، این کجا شما صبح‌ها با یک دشت خشک و خالی از گل گیاه مواجه شوید.

کوهستان می‌تواند جلوی طوفان‌های سهمگین را بگیرد. کوهستان اگر از پوشش گیاهی خوبی برخوردار باشد می‌تواند جلوی سیل و سیلاب را بگیرد.

کوهستان اگر پوشش گیاهی آن به دست انسان و دام لطمه ندیده باشد می‌تواند از فرسایش خاک جلوگیری کنید.

خلاصه کوهستان در است از خدمات گوناگون که ما یا از آنها بی‌اطلاعیم یا برایمان اهمیت ندارند. در حالی که جان و حیات ما با آنها وابسته است.

خصوصیات و کارکرد اکوسیستم‌های کوهستانی

هنریک مجنونیان نوشته است: اکوسیستم‌های کوهستانی از مؤثرترین و زیباترین چهره‌های زمین به شمار می‌روند.

تسلط چشم‌گیر آن‌ها بر دشت‌ها و فلات‌های پیرامون خود پیامدهای اکولوژیک عمده‌ای به‌وجود می‌آورد. اکوسیستم‌های کوهستانی برحسب عوامل زایش خود چشم‌انداز و سیمای متفاوتی دارند.

زیرا سیمای ظاهری چشم انداز محیط طبیعی متأثر از سنگ‌های تشکیل دهنده آن‌هاست و سنگ‌ها با توجه به کانی‌های تشکیل دهنده خود، در برابر عملکرد پدیده‌های طبیعی – انسانی مقاومت یکسانی ندارند.

به عنوان مثال بارندگی، خاک‌شویی و فرسایش حاصل بر روی کوه‌هایی که از طریق کوه‌زایی یا تحت تأثیر عوامل درونی پدید آمده باشند، یکسان نیست و همین طور خاک‌های حاصل از فرسودگی و شکستن آن‌ها خصوصیات فیزیکی – شیمیایی متفاوتی دارند.

بازتاب این تفاوت‌ها همراه با سایر عوامل بوم شناختی سیمای متفاوتی به کوه‌ها می‌بخشد.

با وجود این تفاوت‌ها، همه کوه‌ها دارای این ویژگی مشترک‌اند که به درجات مختلفی در همه جهان تحت تأثیر فعالیت‌های مؤثر انسان قرار دارند و به عنوان اکوسیستم‌های آسیب پذیر و شکننده امروزه در معرض مخاطرات جدی قرار دارند.

پایان پیام

نویسنده: طیبه نهانی

کد خبر : 195651 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=195651
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات