حافظه‌های خالی و تب فراموشی

حافظه‌های خالی و تب فراموشی

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: معصومه صالحی؛ مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر (دمانس) مبتلا می‌شود، گفت: «یک سال تشخیص زودتر، ۵ سال معلولیت ناشی از آلزایمر را کاهش می‌دهد.»

پنجاه میلیون نفر آلزایمر در دنیا زندگی می‌کنند. آن‌ها فراموش کرده‌اند اما فراموش نمی‌شوند، برای همین ۳۰ شهریور مقارن با ۲۱ سپتامبر را روز جهانی آلزایمر نامیده‌اند. زندگی کردن با یک آلزایمری الگوی خاصی دارد، آن‌ها به دنیای عجیب گذشته وابسته‌اند و در حال زندگی کردن از امنیتشان کم می‌کند. برای همین است که گاه‌وبی‌گاه پناه می‌برند به آن روزهای دور. خاطرات آن روزها تا همین حالا همراهشان است با همان وضوح.

حافظه‌های خالی و تب فراموشی

آلزایمر از همین فراموشی‌های کوچک شروع می‌شود وقتی در نسخه ژنتیکتان فعال باشد نباید از این فراموشی‌ها ساده بگذرید، از پیدا نکردن کلمات در ذهنتان، از بهم خوردن حساب و کتاب مالی‌تان، از خالی شدن مغز از هر آدرس و نشانه آشنا، ساده نگذرید. یک ام‌آرآی می‌تواند وضعیت سلول‌های مغزی‌تان را نشان بدهد و بعد از آن می‌توانید با خیال راحت سربه‌هوا باشید اگر آلزایمر به سراغتان نیامده باشد. مادربزرگ در دنیا خودش بود، از مکتب‌خانه تا جنگ با نامادری را هر شب دوره می‌کرد، آلزایمر آزارش می‌داد انگار خاطره‌های تلخش را بزرگ‌تر می‌کرد و اجازه نمی‌داد آرام و قرار بگیرد. به آلبوم‌های قدیمی که می‌رسید آرام می‌شد، هنوز از خودم می‌پرسم آن سال‌ها چقدر ما را می‌شناخت. لبخندشان را تحویلمان می‌داد، خیالمان قرص می‌شد که هنوز زمان باقی‌است تا صفر شدن کامل حافظه‌اش. از این نابودی حافظه می‌ترسیدیم، ما بیشتر از اون به این یادآوری‌ها احتیاج داشتیم، به اینکه باور کند که ما غریبه نیستیم. به اینکه بداند همراهش هستیم.

مسیر مراقب از آلزایمری‌ها سخت و پیچیده‌است، قلق دارد. باید یک قلق بومی پیدا کنید وقتی که عزیزتان می‌خواهد استقلالش را حفظ کند. کاری کنید که آرامش را در ثانیه‌های طوفانی هم پیدا کنید. یک ترانه، یک عکس، گاهی یک لبخند در درست‌ترین مختصات صورتتان آنها را آرام می‌کند. نگذارید شما در فراموشی از آنها جلو بیفتید.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 54020 ساعت خبر : 11:49 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54020
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات