همه جا سینما کم دارد

همه جا سینما کم دارد

ممنونم از شما شهروندان فرهنگی که سینما می‌روید،‌ تئاتر می‌بینید و اهل کنسرت موسیقی هستید. یعنی تهران است و همین امکانات فرهنگی‌اش وگرنه مثلا هوا ندارد که برای هوایش اینجا مانده باشیم.

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: امروز می خواهم از شما تشکر کنم که هنوز کتاب می‌خرید و می‌خوانید،‌ روزنامه می‌خرید و می‌‌خوانید، مجله می‌خرید و می‌خوانید و همیشه می‌خرید و می‌خوانید.

اگر شما که اهل تهران یا ساکن تهران هستید بدانید که در بسیاری از شهرهای کشور حتی یک سالن تئاتر نیست، حتی یک سالن سینما نیست، حتی یک سالن موسیقی نیست و حتی یک سالن درست و حسابی هم نیست، آن وقت قدر این همه نعمت را در تهران می‌‌دانید.

همه جا سینما کم دارد

در تهران هر وقت اراده کنید می‌توانید در بهترین سال‌ها بهترین فیلم‌های سینمایی و بهترین تئاترها را ببینید. امکاناتی که بسیاری از هم‌وطنان‌مان آرزوی آن را دارند.

در بسیاری از شهرهای کشور یک سالن کوچک هست که فیلم سینمایی را همان جا نشان می‌دهند، همان جا تئاتر بازی می‌کنند‌، همانجا کنسرت می‌گذارند و همانجا هم مراسم ختم برگزار می‌کنند.

در بسیاری از شهرهای کشور کنسرت موسیقی در سالن ورزشی برگزار می‌شود. جایی که زمستان یخ است و تابستان داغ.

در تهران اما هر چیزی سالن مخصوص به خودش را دارد. سالنی که در زمستان گرم است و در تابستان خنک.

می‌خواهم بگویم فکر نکنید مردم فقط برای بازی استقلال با پرسپولیس به تهران می‌آیند. بسیاری به تهران می‌آیند که تئاتر ببینند و یا به سینمای لوکس تهران بروند.

پس از این فرصت زندگی در تهران استفاده کنید و بیشتر سینما بروید، تئاتر ببینید و موسیقی گوش بدهید.

شاید باورتان نشود اما در کشور شهرهایی هست که دکه‌های مطبوعاتی اندکی دارند. نکند فکر کرده‌اید بقیه شهرها هم مثل تهران هستند که دستت را دراز کنی به یک دکه مطبوعاتی بخورد؟ خیر این طور نیست.

در تهران کافی است دستت را دراز کنی

در تهران شما کافی دستت را دراز کنی. هر چه بخواهی هست. عسل تازه لرستان، ماهی تازه بوشهر، زیتون تازه رودبار، شیرینی یزد، کفش تبریز، ترمه کرمان و… و حتی محصولاتی از کشور دوست و همسایه افغانستان.

در شهرهای دیگر هم البته اگر دستت را دراز کنی ممکن است محصولات کشور افغانستان را سریع کف دستت بگذارند اما بقیه محصولات به این راحتی پیدا نمی‌شود.

اصلا چرا فقط به فرهنگ و هنر اشاره کردم، شما همین پارک‌ها و بوستان‌ها را ببینید. فکر کرده‌اید در همه شهرهای ایران این طوری است که در محله‌ای سه تا پارک باشد؟ خیر این طوری نیست. هنوز در بسیاری از شهرها این طوری است که مردم برای پیاده‌روی آسفالت گز می‌کنند.

حالا شاید بگویید من دارم اغراق می‌کنم اما این طور نیست. مرکز استان‌ها را نبینید. ایران مگر چند مرکز استان دارد؟ این همه شهر اما در کشور هست. البته حالا که می‌گویید وضع مراکز استان خوب نیست آیا می‌دانید ارومیه چند سینما دارد؟ ده تا؟ پنج تا؟ سه تا؟ باید عرض کنم که آذربایجان‌غربی فقط سه سالن سینما دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در بهمن‌ماه پارسال گفت: «از ۱۹ سالن سینمای استان فقط ۳ سالن قابل استفاده است و مابقی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.»

چند سالن سینما داریم؟

یعنی بقیه همین روزهاست که تبدیل به پاساژ و برج بشوند. حالا فکر می‌کنید در ایران چند سالن سینما داریم؟

از میان ۱۱۴۸ شهر در کشورمان، فقط حدود ۶۰ شهر سینما دارند و به ‌طور تقریبی ۱۰۸۸ شهر از سینما محرومند. در سال گذشته قرار بوده است به ۵۰۰ سالن در کشور برسیم که هنوز معلوم نیست رسیده‌ایم یا نه.

همه جا سینما کم دارد

بد نیست بدانید پردیس «کوروش» رکورددار پردیس‌های سینمایی ایران با بیشترین تعداد (۱۴سالن و ظرفیت ۲۸۰۰صندلی) است و استان تهران در مجموع حدود ۵۶ پردیس سینمایی و مجموعه سینما دارد که البته باز هم کم است.

یعنی تهران از مناطق دیگر بیشتر سالن دارد اما باز هم سالن کم دارد. اما عاقبت چند سالن سینمای فعال در کشور داریم؟ عددش به ۳۰۰ نمی‌رسد.
باقی بقای‌تان

کد خبر : 90032 ساعت خبر : 12:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90032
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات