حسن‌آباد در محاصره

پایگاه خبری گلونی و رویدادهای هنری در سومین روز آذر:

یک: به گزارش خبرنگار مهر، در فاصله بسیار کمی از میدان حسن‌آباد تهران و در ضلع شمال شرقی، ۵ طبقه از یک ساختمان دیوار چین شده است که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مدعی است به دلیل رعایت نکردن ضوابط پلکانی و حریم ثبتی میدان، ساخت و ساز آن را متوقف کرده است.
قرار بود این ساختمان ارتفاع ۷. ۵ تا ده متر به صورت پلکانی داشته باشد، اما آن را رعایت نکرد. تاور عظیم این ساختمان چند سالی است که باقی مانده است. اما باز هم در‌‌ همان محدوده میدان، اسکلت ۵ طبقه‌ای قرار بود در کوچه‌ای کم عرض به مجتمع تجاری تبدیل شود آن هم بدون احتساب پارکینگ و طبقه همکف! گزارش مفصل را اینجا بخوانید.

دو: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازسازی مجموعه تئا‌تر شهر، راه اندازی سالن‌های بلک باکس در شهرستان‌ها و تلاش برای کلنگ زدن «مجموعه تئا‌تر پایتخت» در ولنجک صحبت کرد.
علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره زمان تامین بودجه جشنواره تئا‌تر فجر گفت: به دنبال این هستیم که امکانات جشنواره تئا‌تر و همه جشنواره‌های فجر را زود‌تر فراهم کنیم البته دچار کمبود منابع مالی هستیم که باید فکری به حال آن کرد.
وی درباره پایان بازسازی مجموعه تئا‌تر شهر نیز عنوان کرد: امیدوارم با همه مشکلاتی که داریم بازسازی تئا‌تر شهر امسال به پایان برسد. معاون وزیر ارشاد در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: همچنین در حال حل و فصل مسایل زمین ولنجک هستیم و اگر بتوانیم امسال کلنگ «مجموعه تئا‌تر پایتخت» در ولنجک را بزنیم یک موفقیت خوب به دست آورده‌ایم. بنابراین اگر بخواهیم از این باب وضعت تئا‌تر را بررسی کنیم شاهد اتفاقات خوشایندی در این حوزه هستیم.


سه: به گزارش ایسنا، سریال «نفس گرم» – به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور – شامگاه دوشنبه از علائم هشداردهنده رسانه‌ای برای پخش استفاده کرد. مجموعه شبانگاهی «نفس گرم» که در ژانر اجتماعی – خانوادگی طراحی شده و هر شب مخاطبان شبکه اول را با خود همراه می‌کند، شامگاه گذشته – دوم آذر ماه – در حالی روی آنتن رفت که پیش از پخش با استفاده از علامت «۱۸ -» که در سمت راست بالای صفحه در کنار نام سریال درج شده بود، به بیننده هشدار داد که این برنامه شامل صحنه‌هایی است که ممکن است برای گروه سنی ۱۸ سال به پایین مناسب نباشد. این لوگو تا پایان این قسمت در سمت راست صفحه تلویزیون دیده می‌شد. این مجموعه شب گذشته شامل صحنه‌هایی بود که به درآوردن جسد نوزاد مرده از زیر خاک بدون اینکه تصویری از آن نشان دهد، می‌پرداخت.
بر اساس این گزارش، استفاده از علائم هشداردهنده رسانه‌ای که در اغلب شبکه‌های تلویزیونی دنیا به امری معمول بدل گشته، در تلویزیون خودمان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که استفاده از این علائم همواره مورد تاکید کار‌شناسان رسانه بوده است و امید می‌رود با حرکت‌هایی از این دست (مانند آنچه شب گذشته در نفس گرم شاهد بودیم)، در برنامه‌های صداوسیمای خودمان هم بیش از گذشته به چشم بخورد.

چهار: و اما چند خبر از تئاتر:
سه نمایشنامه ایرانی منتشر شد.
نمایشنامه‌های «سه خواهر و دیگران» نوشته حمید امجد، «اسب‌ها؛ سال ۵۹ هجری شمسی» نوشته محمد رحمانیان و «پیتزا جهان» به قلم شهروز فرمانبرداری در انتشارات نیلا راهی بازار کتاب شده‌اند.
«سه خواهر و دیگران» نمایشنامه‌ای است مرتبط با ساختار و شخصیت‌های چند اثر از آنتون چخوف («سه خواهر»، «باغ آلبالو» و «دایی وانیا») و شکسپیر (مشخصاً «شاه لیر») به اضافه نکاتی از زندگی واقعی چخوف. این نمایشنامه‌ امجد با ۱۲ پرسوناژ، به چهار سال از سالیان پایانی عمر چخوف اشاره دارد. این نمایشنامه در سال ۱۳۹۳ به نگارش درآمده و هنوز اجرا نشده است.

«اسب‌ها؛ سال ۵۹ هجری شمسی» نمایشنامه‌ای از محمد رحمانیان است که حدود ۱۲ سال پس از زمان نگارشش منتشر شده است. این نمایشنامه که ۲۴ پرسوناژ (شامل اسب‌ها و آدم‌ها) دارد، در لوای روایت زندگی مهتری که زبان اسب‌ها را می‌داند و همزمان با واقعه عاشورا نزدیک کربلا زندگی می‌کند، به اسطوره‌ها و روایت‌های کهن درباره اسب و جهان عاطفی و عاشقانه اسب‌ها در حاشیه زندگی و مرگ سوارانشان می‌پردازد.

«پیتزا جهان» نیز نمایشنامه‌ای است که نویسنده‌اش پیش‌تر برای نگارش آن در جشنواره تئا‌تر «شهر» جایزه نخست نمایشنامه‌نویسی را دریافت کرده بود. این نمایشنامه با شش پرسوناژ که در سه صحنه نوشته شده است، در فضای اجتماعی معاصر می‌گذرد.

پایان پیام

گزارش‌گر: انوشه میرمجلسی

کد خبر : 8972 ساعت خبر : 11:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=8972
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات