حمید ایزدپناه در خرم‌آباد آرام گرفت

حمید ایزدپناه در خرم‌آباد آرام گرفت

مراسم تشییع پیکر استاد فقید حمید ایزدپناه، لرستان‌پژوه و مورخ تاریخ ایران باستان در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این مراسم که با حضور گسترده مردم همراه بود از ساعت ده صبح در قبرستان خضر خرم‌آباد آغاز شد. آغار این مراسم با سرنا و دهل لری و نوای «چَمَریونه» همراه بود که نوای غم و اندوه در موسیقی لری است. هنرمندان و گروه‌های مختلف مردم و بسیاری از مسئولین شهر و استان در این مراسم حضور داشتند.

حمید ایزدپناه متولد ۱۳۱۱ در خرم‌آباد است. از ایزدپناه به عنوان بنیانگذار فرهنگ‌وهنر لرستان و پدر مطالعات لرستان‌شناسی یاد می‌کنند. برخی کتاب‌‌های او عبارتند از:
«لرستان در گذرگاه تاریخ و زمان»، «آثار باستانی و تاریخی لرستان سه جلد»، «شاهنامه لکی»، «فرهنگ لری»، «فرهنگ لکی»، «شاعران در اندوه ایران»، «داستان‌ها و زبانزدهای لری و کتابشناسی مثل‌های فارسی»، «آهنگ‌ها و ترانه‌های لری»، «کتیبه‌های لرستان».

حمید ایزدپناه در خرم‌آباد آرام گرفت

ایزدپناه دوره دبستان و دبیرستان را در خرم‌آباد گذرانید و در سال ۱۳۴۲ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از دانشگاه تهران شد. او پس از سال‌ها تدریس در دبستان و دبیرستان‌های خرم‌آباد به وزارت فرهنگ‌و‌هنر منتقل شد و برای تشکیل فرهنگ و هنر مرکز لرستان مأمور گردید. او با کمک تنی چند از علاقه‌مندان موسیقی به گردآوری موسیقی بومی لرستان پرداخت. در سال ۱۳۴۶ از سوی انجمن آثار ملی دعوت به همکاری شد تا دربارهٔ آثار باستانی لرستان به پژوهش بپردازد که حاصل آن اثری به همین نام شد.

از کارهای مهم ایزدپناه معرفی مفرغ‌های لرستان به جهان، تشکیل نخستین گروه رسمی موسیقی لری، معرفی و کشف غارهای منقوش لرستان، معرفی رضا سقایی به جامعه هنری و بازپس‌گیری مجموعه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد و مرمت و تبدیل آن به موزه است. ایزدپناه در شناخت تاریخ ایران باستان به‌ویژه حکومت کاسیان در لرستان نقش عمده‌ای ایفا کرد. او در ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در پاریس درگذشت.

پایان پیام

عکس: ولی‌الله میراسماعیلی

کد خبر : 13724 ساعت خبر : 1:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13724
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات