تحویل سال در کنار آرامگاه فردوسی

مراسم تحویل سال نو با حضور جمعی از مدیران، اقشار مختلف مردم، پژوهش‌گران، محققین، شاعران، فردوسی‌پژوهان و دوست‌داران حکیم توس به طرز با شکوهی درمجموعه فرهنگی – تاریخی توس و در کنار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این مراسم که با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری همراه بود، دوست‌د‌اران حکیم توس ضمن تحویل سال نو در کنار آرامگاه این شاعر و حکیم بلندآوازه ایران زمین به مقام شامخ حکیم توس ادای احترام کردند.
در حاشیه این مراسم، گروه‌های هنری مختلف با اجرای نوروزخوانی همراه با دهل و سرنا، اجرای تئاتر، نقالی و شاهنامه‌خوانی، آغاز سال جدید را گرامی داشتند.
ـ گلباران آرامگاه فردوسی بزرگ با حضور اصحاب فرهنگ و ادب و تعدادی از مسئولان از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه مراسم تحویل سال نو در آرامگاه فردوسی انجام شد.
نقالی و شاهنامه‌خوانی توسط نقال پیشکسوت استان استاد صبور صادق‌زاده و مرشد پهلوان رستم، نمایش تئاتر هفت خوان رستم توسط هنرمند مشهدی آقای سیدی‌مقدم و … از دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری در مجموعه فرهنگی – تاریخی توس بود.

پایان پیام

فردوسی

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. این بنای یادمان توسط هوشنگ سیحون بر پایهٔ طرح پیشین آن توسط حسین لرزاده با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات، طراحی و بازسازی شد.
ابوالقاسم فردوسی توسی، شاعر حماسه سرای ایرانی است که در سال ۳۲۹ هجری قمری در توس خراسان متولد شد و در سال ۴۱۶ هجری قمری در گذشت.

به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، وی را می توان بزرگترین سراینده ی پارسی‌گو دانست که موفق شد در مدت زمان زندگی اش به یکی از بزرگترین کارها دست بزند و شاهنامه را بسراید. وی به القاب دیگری همچون حکیم سخن، حکیم توس و استاد سخن نیز شهرت دارد و در سراسر جهان زبانزد خاص و عام است. هنگامی که زبان دانش و ادبیات در ایران زبان عربی بود، فردوسی با سرودن شاهنامه توانست جانی تازه به فرهنگ ما ببخشد و همه ی ما جاودانگی زبان فارسی را تا به امروز مدیون تلاش های او هستیم.

کد خبر : 14950 ساعت خبر : 7:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14950
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات