علم بهتر است بعد از ثروت

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روزنامه‌ی وقایع‌تهرانیه، سال‌هاست که ما ایرانی‌ها بر سر یک سؤال ساده بحث می‌کنیم و هر کدام‌مان تحلیل خود را برای آن ارائه می‌دهیم. «علم بهتر است یا ثروت؟»، سؤالی قدیمی ولی همیشه جنجالی. حالا اما چندین سال از نوشتن انشا در مورد این موضوع می‌گذرد و خبرنگار وقایع‌تهرانیه قصد دارد در این گزارش نظر اقشار مختلف جامعه را جویا شود.
یک منبع آگاه، که از فرط اختلاس بیشتر شبیه منبع آب بود تا منبع آگاه، به خبرنگار ما گفت: صددرصد علم بهتر است. فردی که کسب علم را برمی‌گزیند، قله‌های کرامت نفس انسانی را به سرعت طی می‌کند و بر بالاترین جایگاه‌های انسانی جامعه تکیه خواهد زد. من به مردم عزیز پیشنهاد می‌کنم که مال‌اندوزی و ثروت‌خواهی را رها کنند و به آن‌چه در اختیار دارند قناعت ورزند. چراکه پول چرک کف دست است و باعث و بانی هزاران مفسده. من از جوانان کشورم درخواست می‌کنم که تا آخر عمر در راه تحصیل و علم‌آموزی قدم بردارند و مسائل مادی را به اهلش واگذار کنند.
وی در مورد میزان تحصیلات خود گفت: زمان ما امکانات نبود. این منبع آگاه در حالی که به سمت خودروی چند میلیاردی خود می‌رفت و با تلفن همراهش حرف می‌زد، فریاد کشید: مرتیکه‌ی کلنگ، صد بار گفتم طرف اجاره‌ش رو نداده، اسبابش رو بریز تو کوچه.
جوانی که کنار خیابان بساط کرده بود و هویج آبگیری می‌فروخت، به خبرنگار وقایع تهرانیه گفت: یک عمر به ما گفتند علم بهتر است، ما هم می‌گوییم علم بهتر است. شما هم بنویسید علم بهتر است. پنجم ابتدایی بودم که یکی از دوستانم ترک تحصیل کرد و با درست کردن و فروختن ترقه روزگارش را سپری می‌کرد تا این‌که علم را چاشنی کارش کرد. الآن چند سال است که با همکاری پنتاگون مهمات سری ارتش آمریکا را تولید می‌کند. دیروز شاگرد اول دانشگاه‌مان را دیدم که با فرقون بلال می‌فروخت و درآمد فوق‌العاده‌ای هم داشت. آن‌جا بود که فهمیدم واقعاً علم بهتر است از ثروت. چرا که او بلال‌ها را به نحوی درون فرقون چیده بود که تانژانت زاویه‌ی قائم بر بلال‌ها، برابر بود با انتگرال دوگانه‌ی عدد پی بر لگاریتم تعداد بلال‌ها. همین موضوع مشتریان فراوانی را برای او به همراه داشت.
این جوان هویج‌فروش در مورد میزان تحصیلات خود گفت: من فوق‌لیسانس فیزیک اتمی دارم.
پیرمردی که با آسودگی خاطر روی نیمکت پارکی نشسته بود و به فواره‌ی حوض نگاه می‌کرد، به خبرنگار وقایع‌تهرانیه گفت: هم علم خوب است و هم ثروت. ولی هیچ‌یک به اندازه‌ی داشتن عقل اهمیت ندارد. به نظر من عقل از هردوی آن‌ها مهم‌تر است. خبرنگار ما به وجد آمد و احساس کرد که جواب سؤال چند ساله‌ی خود را پیدا کرده است. خبرنگار ما پیرمرد را بغل کرد و فریادزنان وسط حوض پرید و گفت: یافتم… یافتم… . وی اکنون یک سال است که به جرم اخلال در نظم عمومی زندانی است.

پایان پیام

گزارش‌گر: محسن فراهانی

کد خبر : 19908 ساعت خبر : 0:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19908
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات