ماشین عروس با فرهنگ لری

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌تازگی در خرم‌آباد، از طرح گلونی و نمادهای فرهنگ بومی و محلی لری برای تزیین ماشین عروس استفاده شده است. این طرح ابتکاری خانم آتوسا رحمتی می‌تواند الگوی مناسبی برای جایگزین‌کردن طرح‌ها و نقش‌های بیگانه با فرهنگ لری و حتی ملی ما باشد.
اجرایی‌کردن اینچنین طرح‌ها و ایده‌هایی مناسب‌ترین راه برای احیای فرهنگ بومی و محلی ماست که تجربه نشان داده است اگر به‌درستی و با شناخت کافی انجام شود، مردم هم از آن استقبال می‌کنند.

photo_2016-09-21_00-21-15
چندسالی است که گرایشی نسبت به فرهنگ بومی و محلی در میان مردم به‌وجود آمده است و نشانه‌های آن را در استفاده از طرح گلونی به عنوان روسری و شال برای بانوان و نام‌گذاری مغازه‌ها با اسامی لری و بومی می‌توان دید و حالا این طرح برای ماشین عروس که طرحی محیط زیستی، بومی، خاطره‌انگیز و بسیار کم‌هزینه‌تر نسبت به نمونه‌های رایج آن است.
هنگامی که سخن از زنده‌کردن فرهنگ لری و بومی به میان می‌آید، ذهن‌ها تنها به سوی زبان لری و یا پوشش لری می‌رود که البته این موارد مهم‌ترین نکات احیای یک فرهنگ هستند. ولی ایده‌پردازی و به‌روزکردن رسوم و یا طرح‌های پوشش و نوع زندگی گذشتگان، به‌طوری که مورد توجه نسل جوان هم قرار بگیرد می‌تواند نقش مهمی در بازگشت به فرهنگ بومی داشته باشد.
مبلمان شهری دیگر زمینه‌ای است که می‌شود از آن برای احیای فرهنگ بومی استفاده کرد. در سطح شهر خرم‌آباد به ندرت چنین طرح‌هایی می‌توان دید و گاهی طرح‌هایی استفاده می‌شود که نه تنها بی‌ربط به فرهنگ بومی است بلکه بسیار پیش پا افتاده و زشت است. مانند ماکت خودروهای قدیمی که یکی را در ورودی شهر و دیگری را در شلوغ‌ترین نقطه آن قرار داده‌اند.

photo_2016-09-21_00-21-22
طراحی و تبلیغ ایده‌های بومی و محلی برای معماری داخلی منازل هم جای کار فراوانی دارد. به‌ویژه اینکه استفاده از طرح‌های اروپایی و گران هر روز بیشتر می‌‌شد.
پرداختن به اینگونه طرح‌ها در صورتی که استمرار داشته باشد، ذهن‌ها را معطوف خود می‌کند و در پی آن متخصصان و طراحان حرفه‌ای نیز به سوی آن کشیده خواهند شد و سبب می‌شود ایده‌های حرفه‌ای و به‌روزی از روی طرح‌های قدیمی به‌وجود بیاید که بتواند هم جوابگوی زندگی کنونی ما باشد و هم فرهنگ و هویت بومی و لری را زنده نگه‌دارد.
ماشین عروس می‌تواند شروع خوبی برای استفاده از این طرح‌های بومی در دیگر فعالیت‌های اجتماعی و شخصی باشد.

پایان پیام

کد خبر : 25601 ساعت خبر : 9:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25601
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات