وقتی قفل آسمان شکسته شد

وقتی قفل آسمان شکسته شد

پس از سپری شدن ۵۵ روز بدون بارندگی موثر در کشور، وقوع باران سیل آسا در روزهای آخر هفته گذشته باعث شد حجم بارش‌ها با ۴ میلی‌متر افزایش به ۲۲۶ میلی‌متر برسد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از وزارت نیرو، سرانجام پس از ۵۵ روز از ثابت ماندن آمار بارش در حوضه‌های اصلی آبریز کشور سرانجام قفل آسمان شکسته شد و بارش‌های پایان هفته گذشته سبب شد تا ضمن کاهش محسوس دمای هوای برخی استان‌ها، جریان سیلاب نیز در برخی شهرها در تهران، البرز و سیستان و بلوچستان نیز به وقوع بپیوندد.
وقتی قفل آسمان شکسته شد
بر این اساس، آخرین آمار ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که آمار بارش‌های کشور از آغاز سال آبی جاری یعنی اول مهر ماه گذشته تا امروز شنبه ۲۴ تیرماه، با ۴ میلی‌متر افزایش به ۲۲۶ میلی‌متر رسیده است؛ بارش‌های خوب پایان هفته گذشته در برخی نقاط کشور پس از آن ثبت شده که رقم بارش‌های در ۵۵ روز اخیر در حدود ۲۲۲ میلی‌متر ثابت مانده بود.
این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با عدد ۲۳۳ میلی‌متر، حدود ۳ درصد کاهش داشته و در مقایسه با متوسط ۴۸ ساله با عدد ۲۳۱ میلی‌متر ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، بیشترین میزان بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی کشور مربوط به حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳۶۴ میلی‌متر و کمترین بارش‌ها مربوط به حوضه آبریز مرزی شرق با ۶۲ میلی‌متر بارش بوده است.
بر پایه این گزارش، بارش‌های مربوط به حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته ۳۶۱ میلی‌متر، یک درصد و در مقایسه با مدت مشابه متوسط ۴۸ ساله، ۳۵۴ میلی‌متر، ۳ درصد افزایش داشته است.
وقتی قفل آسمان شکسته شد
این گزارش حاکی از آن است که بیشترین ارتفاع بارش‌ها در کشور مربوط به ایستگاه چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری با ۱۴۰۰ میلی‌متر و کمترین بارش‌های کشور مربوط به ایستگاه زابل در استان سیستان و بلوچستان با ۲۰٫۴ میلی‌متر بوده است.
همچنین در مدت زمان یاد شده، حوضه آبریز دریای خزر شاهد ۳۲۷ میلی‌متر بارش بوده که در مقایسه با ۴۶۱ میلیمتر بارش سال آبی گذشته در مدت مشابه ۲۹ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در متوسط بلندمدت با ۳۷۷ میلی‌متر بارش، حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است.
حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، قره قوم، فلات مرکزی و مرزی شرق نیز به ترتیب در مدت یاد شده ۲۰۶، ۱۸۱، ۱۵۹ و ۶۲ میلی‌متر بارش داشته‌اند.
همچنین حجم بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تا پایان امروز شنبه ۲۴ تیرماه جاری معادل ۳۷۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون مترمکعب بوده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 47123 ساعت خبر : 3:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=47123
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات