واگذاری پنج غار دست‌کن برای طرح گردشگری در لرستان

واگذاری پنج غار دست‌کن برای طرح گردشگری در لرستان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از شناسایی ۲۵۰ غار طبیعی، دستکن و پناهگاه در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مهندس نبی‎الله قائدرحمتی، اظهار کرد: دوم مهر ماه هر سال روز غار پاک نام‎گذاری شده و برنامه‎هایی از جمله بازدید از غارهای سطح استان توسط تشکل‎های مردم نهاد، پاکسازی سطح آنها توسط گروه‎های کوهنوردی و سمن‎های زیست محیطی و… انجام می‎شود.

وی اطلاع رسانی و نصب بنر در سطح استان و بیان اهمیت غارها و نیز درج مطالب علمی- آموزشی در این مورد در سربرگ مکاتبات اداری را از دیگر اقدامات ویژه این روز برشمرد و افزود: این کارها در راستای معرفی و بیان ضرورت حفاظت ازغارها به عنوان چشم‎اندازهای طبیعی و زیستگاه‎های منحصر به فرد انجام می‎شود.

معاون محیط زیست لرستان شعار امسال این روز را «گردشگری مسئولانه، حفاظت از منابع آب‎های زیرزمینی» عنوان کرد و گفت: غارها علاوه بر اهمیت حفظ نمونه‌ها، جلوه‌ها و مناظر کارستی به عنوان بخشی از راهبرد حفاظت تنوع جهانی زمین و مخازن آب‎های زیرزمینی محسوب می‎شوند.

واگذاری پنج غار دست‌کن برای طرح گردشگری در لرستان

وی با بیان کارکردهای مختلف غارها از جمله کارکرد توریستی، گردشگری طبیعی، توانمندسازی اقتصاد محلی و سکونت است، افزود: از این مکان‎ها بعضاٌ می‎توان به عنوان محل‎هایی برای درمان بیماری‎های تنفسی خصوصاٌ غارهایی که دارای چشمه‌های آب گرم هستند استفاده کرد.

قائدرحمتی به برگزاری کارگروه غارشناسی ویژه این روز در غار کوگان پلدختر اشاره کرد و گفت: این جلسه با محوریت غارهای دست‌کن برگزار می‎شود و هدف آن واگذاری غارها برای اهداف گردشگری مسئولانه و حفاظت و نگهداری از آنها است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه قرار است پنج غار دستکن به این موضوع اختصاص داده شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۵۰ غار طبیعی، دستکن و پناهگاه در لرستان شناسایی شده است.

پایان پیام

کد خبر : 54394 ساعت خبر : 2:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54394
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات