طرحی دو ساله برای نجات خرم‌آباد

مدیر موسسه متارخ باوجود آنکه امروز خرم‌آباد را شهری پر از گرد و غبار و دمای گرم معرفی کرد راه‌کارهایی نیز برای نجات این شهر از این بحران بیان داشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، موسسه متارخ به مناسبت نکوداشت روز جهانی درخت، نشتی با حضور فعالان زیست محیطی، تنی چند از اهالی فرهنگی و چند نفر از اعضای شورای شهر برگزار کرد.

سیدمحمد قاسمی مدیر موسسه متارخ با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: « هرگاه عمر جهان پایان یابد و قیامت فرا برسد، اگر در دست یکی از شما نهالی باشد و به اندازه کاشت نهال فرصت داشته باشد، فرصت را از دست ندهد و نهال را بکارد».

او با بیان اینکه ما طرحی به اسم «دو یک» را برای درخت‌کاری در نظر گرفته‌ایم،خاطرنشان کرد: این طرح به این معنا است که ما باید در خرم‌آباد در هر دو متر یک درخت داشته باشیم، اما اینکه این طرح به چه شکلی انجام می‌شود نیز موضوع مهمی است، متاسفانه دومین مرکز استان گرم کشور بعد از اهواز شهر خرم‌آباد است و باید برای آن فکری کرد.

قاسمی یادآور شد: برای اینکه شهر خرم‌آباد از این شرایط گرمایشی و وضعیت گرد و غباری رهایی پیدا کند باید درخت‌کاری را در سطح وسیعی آغاز کنیم، زیرا در برنامه‌های قبلی خود نیز مشاهده کردید که واقعا درختان معجزه می‌کنند.

وی افزود: امروز که بنده با شما صحبت می‌کنم در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر، هوای خرم‌آباد ۱۶ درجه سانتیگراد است، این در حالی است که در ۲۹ آبان درجه حرارت خرم‌آباد باید زیر هشت درجه باشد، این موضوع نشان می‌دهد که هوای استان و هوای خرم‌آباد بیش از هشت درجه نسبت به ۵۰سال گذشته گرم‌تر شده است.

مدیر موسسه متارخ با اشاره به موضوع بحران آب خاطرنشان کرد: در حال حاضر خیلی از چشمه‌های ما در حال خشک شدن هستند، امروز چشمه کیو درست است که یک دریاچه پرآب است ولی آب این چشمه از چشمه‌های دیگر تامین می‌شود، دریاچه کیو در هر سال فقط دو تا سه ماه آب دارد و این یک فاجعه است.

قاسمی ابراز داشت: در گذشته تنها در بعضی از مواقع سال‌ فقط ۱۵روز و حداکثر یک ماه چشمه کیو خشک بود، اما امروز چشمه کیو در هر سال هشت ماه آن را خشک است، در این میان پدیده گرد و غبار را هم می‌توان به بحران‌های شهر و استان اضافه کرد، ما در طول سال روزهای بسیاری را داریم که گرد و غبار شهر را فرا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دلیل گرمایش هوا، تولید گازهای سمی بسیاری از وسایل نقلیه و کارخانجات است خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع بحث کشتار و قتل عام درختان و نابودی جنگل‌ها به عنوان یکی دیگر از عوامل گرمای هوا مطرح است، اصلی‌ترین کارکردهای درختان و برگ درختان، پدیده فتوسنتز است که Co2 هوا را جذب می‌کند و اکسیژن پس می‌دهد و این باعث خنکی هوا می‌شود.

مدیر موسسه متارخ ادامه داد: برای حل این مشکل باید اقدامی را انجام داد تا گازهای سمی کاهش پیدا کند، خب معلوم است، برای این کار ابتداء باید خودروها و سوخت خود را استاندارد کنیم، از سوی دیگر باید کارخانجات ما کنترل شوند تا گازهای سمی زیادی را تولید نکنند و از این رو ما بتوانیم گازهای سمی را کنترل کنیم،البته این مسئله در تهران خیلی امکان‌پذیر نیست ولی در خرم‌آباد ما بحث گازهای سمی را کمتر داریم.

قاسمی بیان کرد: در استان ما بیشتر بحث جنگل‌ها مطرح است،جنگل‌های زاگرس متاسفانه با سرعت درحال نابودی هستند به این معنا که در هر سال بیش از ۱۲ هزار هکتار جنگل را از دست می‌دهیم و دلیل آن هم گرمایش منطقه زاگرس و استان لرستان است، بنابراین ما باید تا جایی که امکان دارد جنگل‌های خود را احیاء و حفاظت کنیم و در سطح شهرها تا جایی که می‌توانیم درخت بکاریم.

وی عنوان کرد: موضوع بعدی بحث آب است، درختان و ریشه درختان باعث می‌شوند که نزولات آسمانی که ما امسال متاسفانه تاکنون بهره‌ای از آن نبردیم به راحتی جذب زمین شوند و در سفره‌های زیرزمینی جا بگیرند. تنها عامل جذب آب برای سفره‌های زیرزمینی ما، درختان و جنگل‌ها هستند، پس ما اگر جنگل‌ها را از بین ببریم، آب را از بین برده‌ایم، به این معنا که دیگر آبی نفوذ نمی‌کند و سفره‌های زیرزمینی ما همه خالی می‌شوند، بحث دیگر خاک است، ریشه درختان باعث می‌شود که خاک حفظ شود، در اصل اگر شما جنگل را نداشته باشید وقتی باران می‌آید، یک اتفاق دیگر هم رخ می‌دهد و آن هم این است که خاک حاصل‌خیز را با خودش می‌شوید و می‌برد چون جنگلی و ریشه‌ای وجود ندارد که خاک را نگهداری کند.

خرم‌آباد آینده باید چگونه باشد

وی در خصوص طرح پیشنهادی خود توضیح داد: در حال حاضر ما دو شاخص داریم، ابتداء سرانه فضای سبز است، به این معنا ‌که در شهرخرم‌آباد هر شهروند باید چند مترمربع فضای سبز داشته باشد. در حال حاضر در خرم‌آباد بین ۱۲ و ۱۵متر مربع سرانه فضای سبز وجود دارد، درواقع هر کدام از ما که در شهر خرم‌آ‌باد زندگی می‌کنیم، باید ۱۲ متر مربع فضای سبز داشته باشیم.

مدیر موسسه متارخ ادامه داد: در شاخص دوم تعداد درختان در هر هکتار مدنظر است، بچه‌های منابع طبیعی یک شاخص دیگر نیز دارند که به آن سطح تاج پوشش درختان می‌گویند، یعنی درختان چقدر سایه می‌اندازد، از آنجایی که این شاخص یک مقدار پیچیده است ما آن را تبدیل به تعداد درختان کردیم، بنابراین ما در هر هکتار باید حداقل ۶۲۵ درخت داشته باشیم.

قاسمی تاکید کرد: این دو شاخص خیلی مهم است و ما اگر بخواهیم در شهر خرم‌آباد به این شاخص‌ها برسیم باید در هر دو متر یک درخت داشته باشیم، یعنی در خیابان‌ها و در بلوارها که رد می‌شوید در هر دو متر باید یک درخت ببینید و آن درخت هم باید پهن‌برگ باشد، نه سوزنی‌برگ.

وی یادآور شد: سازمان پارک‌ها با فضای‌سبز، متولی فضای سبز است که ما به آنها پیشنهاد داده‌ایم که این سازمان با کمک اصناف مجری این طرح باشد، سازمان پارک‌ها پیشنهاد کرده است که این سازمان نهال بکارد و سپس رستوران‌ها، هتل‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌ها و مراکزتجاری، خودشان از نهال نگهداری کنند.

مدیر موسسه متارخ خاطرنشان کرد: ما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم، در واقع به جای اینکه یک مغازه‌دار درخت جلوی مغازه‌اش را بخواهد قطع کند که تابلوی مغازه‌اش مشخص شود باید فرهنگ‌سازی کنیم که آن درخت را آبیاری کند، در این راستا سازمان‌های مردم ‌نهاد می‌توانند مشارکت کنند.

قاسمی با بیان اینکه این طرح را به آقای صالحی‌نسب خواهیم داد تا در شورای‌شهر مطرح و بررسی شود، اظهار داشت: این طرح باید چکش ‌کاری شود و سپس نهایی و مصوب گردد، پیشنهاد ما این است که در یک منطقه از شهرداری به‌طور آزمایشی این طرح اجرا شود، در اصل سازمان‌ پارک‌ها در آن منطقه نهال بکارد و اصناف و مردم از آن نگهداری کنند، در این میان سازمان‌هی مردم‌ نهاد هم می‌توانند ازآن نهال‌ها نظارت کنند.

بودجه برای کاشت درخت

وی در خصوص ایجاد برآورد مالی درخت‌کاری در یک منطقه افزود: در یکی از مناطق شهرداری اگر به طور نمونه ما ۱۳۵ هزار متر پیاده‌رو، خیابان و بلوار داشته باشیم باید ۶۷ هزار اصله درخت در یک منطقه داشته باشیم و اگر هر نهال را ما شش هزار تومان برآورد کنیم که در حال حاضر ۳۰ هزار نهال بکاریم، نیازمند ۱۸۰ میلیون تومان برای یک منطقه هستیم و هدف ما این است که در طی دو سال این طرح را انجام دهیم و هر سال ۹۰ میلیون تومان هزینه کنیم تا یک منطقه استاندارد شود.

مدیر موسسه متارخ ادامه داد: اگر ما شهروندان کمک کنیم به شهرداری‌ها یا سازمان ‌پارک‌ها و فضای سبز و آن‌ها هم بیایند و نهال بکارند و ما از آن نگهداری کنیم بعد از چهار سال تصور می‌کنید خرم‌آباد را در جنگل ساخته‌ایم، به هر حال این طرح در شورا حتما چکش‌ کاری خواهد شد و امید است بعد ازچهار سال با هواپیما که از تهران به خرم‌آباد آمدید ببینید که شهر در یک جنگل احداث شده است.

قاسمی اضافه کرد: امروز اعضای شورای شهر ما بسیار مردمی و متفکر هستند، امید است بتوانیم این استارت این طرح را بزنیم و بعد مشاهده خواهید کرد که گرد و غبار در سطح شهر بسیار کم می‌شود، بعد از چهار سال دمای شهر ما با این طرح حداقل دو درجه کاهش پیدا خواهد کرد و این یعنی دما شهر خیلی خنک‌تر خواهد شد.

وی در پایان گفت: وقتی که هوا خنک شود ما انرژی برق و آب کمتری مصرف می‌کنیم و شهر ما تبدیل به یکی از زیباترین شهرهای کشور می‌شود، امید است که این طرح را شورای اسلامی شهر با درایتی که دارند بررسی و بروی آن کار کنند.

پایان پیام

کد خبر : 68004 ساعت خبر : 11:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=68004
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات