یزد، جا مانده از دل تاریخ

یزد، جا مانده از دل تاریخ

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «مجتبی فرهمند» مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، با اشاره به ضرورت جذب مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای حراست و حفاظت از ارزش‌های موجود در بافت جهانی یزد،‌ گفت:‌ «استان یزد می‌تواند به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های علمی و زیست محیطی به عنوان مرکز معماری خشتی در جهان معرفی شود.»

کاش برای حفاظت از نام شهرهایمان بیشتر تلاش می‌کردیم، ثبت ملی منابع میراث فرهنگی آنها هم نمی‌تواند برایشان یک امتیاز واقعی محسوب شود، به لیست بالا و بلند آن عادت کرده‌ایم. همه این سال‌ها در برابر تغییرات اقلیمی و زلزله بافت خودشان را حفظ کرده‌اند. در حسرت بم تا همیشه تاریخ می‌مانیم. حالا یزد شهر آبگیرها و قنات‌ها و شهر معماری‌های خشتی ما را صدا می‌کند. باید صدایش را بشونیم و انرژی نخبه‌هایش را جمع کنیم برای مانا کردن این شهر. یزد شهر هزار رنگ و هنر است، سنگ‌افزارها و نقوش و نگاره‌های روی بافت فرهنگی‌اش و تکه‌های سفال نارین قلعه میبد از تاریخ حکایت می‌کنند. رد پایمان در شهر باقی می‌ماند اگر برای حفاظت از ریشه‌های اصیل معماری آن کاری نکنیم، شهر باورش می‌شود که رها شده و حسرت تنها گذاشتن شهر همه عمر راحتمان نمی‌گذارد.

یزد، جا مانده از دل تاریخ

یزد همه توانش را می‌تواند صرف رونق گردشگری کند؛ گردشگران در این شهر آنچه رد زندگی را دنبال می‌کنند. سبک معماری آن می‌تواند در دانشگاه‌های بزرگ جهان مطرح شود و انطباق پذیری بومی با شرایط جوی را به همه دنیا آموزش دهد. معماری یزد می‌تواند شما را در دریای خاطره‌بازی غرق کند. برای ساعت‌ها می‌توان در اتاق‌های تو در تو با شیشه‌های مشجر رنگی‌اش بمانی و زندگی واقعی را تجربه کنی. پای حوض‌ها و قنات‌هایش که یک در میان مانده‌اند به روزهای آرامتری برگردی، روزهایی که زندگی کردن لابلای همیشه رنگ‌ها و عطرها جریان داشت. یزد دارالعباده است. ردپای همه سلسله‌ها را در آن می‌بینی، کمتر شهری در دنیا این‌همه تاریخ در خود دارد. یزد یک کتاب مصور تاریخ است، برای ثبت زیبایی‌هایش به رنگ و لعاب و فیلترهای رنگی نیازی نداری!

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 67853 ساعت خبر : 11:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=67853
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات