استنداپ کمدی اصول و قواعد دارد

پایگاه خبری گلونی، میثم کریمی: ایستخند یا کمدی ابستاده یا کمدی استنداپ یا استندآپ کمدی (Stand-up comedy) نوعی ازکمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود دیوار چهارم (دیوار چهارم در هنر اصطلاحا به دیوار نامرئی گفته می‌شود که بین هنرپیشگان و تماشگران وجود دارد) و به‌صورت مستقیم با شنوندگان صحبت می‌کند.

این نوع ژانر اولین بار به شکل کارناوال‌های کوچک موزیکال بین سده‌های ۱۸ و ۱۹ در انگلستان به‌وجود آمد و پس از آن به روسیه و آمریکا رفت. از جمله هنرمندانی که اجرای استندآپ کمدی داشته‌اند می‌توان به جیم کری،مستر بین و رابین ویلیامز اشاره نمود.

اجرای استنداپ کمدی

این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می‌شود. در این نمایش کمدین با اجرای سریعی از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی که جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند، به انتقال مضامین می‌پردازد.

اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به‌طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می‌کشد، به این امید که باعث شگفتی و خندهٔ تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند.

استنداپ کمدی در ایران

در ایران استنداپ کمدی به شکل فنی و حرفه‌ای در سال‌های قبل از اقلاب توسط منوچهر نوذری و علی تابش اجرا می‌شد.

بعد از انقلاب هم توسط حمیدماهی صفت در قالب لطیفه و تقلید صدا به نمایش در می‌آمد .

در اواخر سال ۱۳۹۰ امیر کربلایی‌زاده به شکل حرفه‌ای و در قالب تعریف استنداپ کمدی اولین استنداپ را در ایران انجام داد.

بعد از کربلایی‌زاده هم افراد زیادی پا به این عرصه گذاشتند که عده‌ای موفق بودند و عده‌ای هم ناموفق.

خنداننده‌شو

در این روزها شاهد پخش مسابقه خنداننده‌شو در برنامه خندوانه هستیم.

مسابقه‌ای که در آن استعدادهای جوان قصد شناساندن خود به مردم دارند.

اما در حال حاضر به نظر می‌رسد عده‌ای از شرکت کننده‌ها حتی با معنای استنداپ کمدی آشنا نیستند و به هر نحوی فقط به فکر خنداندن مردم‌ و گرفتن رای  هستند.

استنداپ کمدی هم مانند هر هنر اصول و قواعد خاص خود را دارد .

ای کاش رامبد جوان و تهیه کننده برنامه کمی بیشتر به اصول و قواعد استنداپ کمدی اهمیت می‌دادند تا شاهد اجراهای ابتدایی که نمی‌شود نام استداپ کمدی را روی آنها گذاشت در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون نباشیم.

پایان پیام

کد خبر : 96232 ساعت خبر : 11:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96232
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات