راه رفتن در طبیعت گیاهان را از بین می‌برد و خاک را فرسوده می‌کند

راه رفتن در طبیعت گیاهان را از بین می‌برد و خاک را فرسوده می‌کند

پس ما سخت نمی‌گیریم. بسیاری از پهنه گیاهی در اشترانکوه و اِسبی‌کو و گَرین لرستان بر اثر کوبش از رفته است. ما با راه رفتن بر روی خاک فعالیت باکتری‌های موجود در خاک را مختل می‌کنیم و باعث از بین رفتن گیاهان می‌شویم.

 پایگاه خبری گلونی رضا ساکی: بارها در پایگاه خبری گلونی نوشته‌ایم که بیش از توان و ظرفیت اکولوژیک یک منطقه به آن منطقه فشار نیاورید. بارها گفته‌ایم که حتی پیاده‌روی در مناطقی که ذخیره‌گاه جنگلی و طبیعی هستند می‌تواند آسیب جدی به آن منطقه وارد کند.

برخی اما حرف‌های ما را اغراق‌آمیز توصیف می‌کنند و فکر می‌کنند این حرف‌ها را از خودمان درمی‌آوریم تا مثلا از طبیعت محافظت کنیم.

خیر، حتی یک کلمه از آن چه درباره طبیعت و محیط زیست و گلونی می‌خوانید اغراق‌آمیز نیست و همه پشتوانه علمی دارند.

برخی تورهای گردشگری وقتی نقد می‌شوند و یا هشدار می‌‌گیرند می‌گویند ما فقط در طبیعت پیاده‌روی می‌کنیم و این ۵۰۰ نفر هیچ آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کنند.

امروزه ورود تعداد زیاد گردشگر به مناطقی که یک راه دسترسی دارند ممنوع است. به‌ویژه ورود افراد به مناطق از نظر تعداد کاملا کنترل می‌شود و حتی در برخی مناطق اجازه پهن کردن کیسه خواب داده نمی‌شود.

راه رفتن در طبیعت گیاهان را از بین می‌برد و خاک را فرسوده می‌کند

جلوگیزی از فرسایش خاک
جلوگیری از فرسایش خاک

اگر به برنامه‌های حفاظتی دیگر کشورها نگاه کنیم می‌بینیم ما سخت‌گیری نیستیم. برخی ما را متهم می‌کنند به سخت‌‌گیری و می‌گویند گلونی مانع گردشگری در لرستان است. کدام رشد؟ کدام گردشگری؟ کدام زیرساخت؟

متاسفانه نه فقط مردم بلکه بسیاری از تورلیدرها و تورهای کشور هم نمی‌دانند خاک چطور فرسوده می‌شود و علل فرسایش خاک چیست. آنها گمان می‌کنند خاک با لودر فرسایش پیدا می‌کند و اصلا فکر می‌کنند قدم‌ها و رد پوتین‌شان چه بلایی می‌تواند بر سر طبیعت بیاورد.

امروزه برای جلوگیری از فریایش گیاهان و خاک کارهای بزرگی می‌کنند. این عکس‌ها را که می‌بینید مربوط به سایت میراث جهانی منطقه بکر تاسمانی در استرالیا و برخی مناطق دیگر جهان از جمله امریکا، انگلیس و کاناداست.

راه رفتن در طبیعت گیاهان را از بین می‌برد و خاک را فرسوده می‌کند

جلوگیزی از فرسایش خاک
جلوگیری از فرسایش

در تاسمانی ۲ هزار کیلومتر مسیر پیاده‌روی مناسب با الوار ایجاد شده است. با شیب مناسب در جهت کوهپایه و زاویه مناسب برای عبور آب و… در دنیا این طور برای لگدکوب نشدن خاک و پوشش گیاهی تلاش می‌کنند. این طوری از خارج شدن گردشگر از مسیر جلوگیری می‌کنند و مانع می‌شوند که مسیر لگدکوب و سال به سال عریض‌تر بشود.

پس ما سخت نمی‌گیریم. بسیاری از پهنه گیاهی در اشترانکوه و اسبی‌کو و گرین لرستان بر اثر کوبش از رفته است. ما با راه رفتن بر روی خاک فعالیت باکتری‌های موجود در خاک را مختل می‌کنیم و باعث از بین رفتن گیاهان می‌شویم.

پایان پیام

کد خبر : 96948 ساعت خبر : 3:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96948
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات