خاطراتی از حسن توفیق و کاکا توفیق

آنجا مجسمه کاکا توفیق نصب شده بود. همه جا روی دیوار تابلویی درج شده بود که: «اخم کردن ممنوع». روی در اتاق تحریریه تابلوی «ورود ممنوع» نصب بود و نشان از آن داشت که هرگاه جلسه سوژه در آنجا برپا است کسی حق ورود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بزرگداشت حسن توفیق در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حسن توفیق بزرگ‌ترین برادر از برادران توفیق بود که دوره سوم این مجله را از اسفند ۱۳۳۶ تا تیر یا به روایت درست‌تر در اسفند ماه ۱۳۵۰منتشر کردند.

او متولد ۱۱ اسفند ۱۳۰۴ است. حسن توفیق فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران و وکیل دادگستری است. بسیاری از کاریکاتورهای روی جلد توفیق کار اوست.

او با اسامی «سرمشار خشن» و «میرزا قشمشم» طنز می‌نوشت.

کلیک کنید و بقیه سخنرانی‌ها را بشنوید

ایلنا نوشت: غلامرضا کیانی رشید دیگر سخنران این برنامه بود. او که سال ها در توفیق کار کرده بود، درباره ویژگی‌های دفتر توفیق گفت: آنجا مجسمه کاکاتوفیق نصب شده بود. همه جا روی دیوار تابلویی درج شده بود که: «اخم کردن ممنوع». روی در اتاق تحریریه تابلوی «ورود ممنوع» نصب بود و نشان از آن داشت که هرگاه جلسه سوژه در آنجا برپا است کسی حق ورود ندارد.

آنجا زنگ اخبار شتری داشت که نخ آن در اتاق آقای توفیق بود. همچنین اعلامیه حقوق بشر در آنجا نصب بود که هیچ کس به آن توجه نداشت! روی درِ دستشویی نوشته شده بود: «وقت طلاست/ بهترین جا برای فکر کردن خلاست» و حتی در آنجا کاغذ و قلم گذاشته بودند که هرکس می خواهد آنجا فکر کند و چیزی بنویسد یا طرحی بکشد راحت باشد.

توفیق پرچمی سفید رنگ داشت که روی آن، کاکاتوفیق، گشنیزخانم و ممولی نقش بسته بود و همیشه در اهتزاز بود و هرگاه توقیف می‌شد، به شکل نیمه افراشته درمی‌آمد.

او افزود: حسن توفیق که امروز روزهای ۹۲ سالگی را می گذراند، ۲۹ سال قلم از دستش نیفتاد و طرح جلدهای توفیق را می‌کشید و می‌گفت که در ۲۴ ساعت، ۴۸ ساعت کار می‌کرده است. همکاری با حسن توفیق، برای ما،  کلاس کاریکاتور مجانی بود و از او می خواهیم تاسیس موسسه‌ای را پیگیری کند تا کاریکاتور به سبک قدیم، به جوانان آموزش داده شود.

سخنان غلامرضا کیانی رشید را در بزرگداشت حسن توفیق بشنوید

عکس‌هایی از کاکا توفیق و تحریریه

گزارش ویدئویی ایرنا از بزرگداشت حسن توفیق

پایان پیام

کد خبر : 99456 ساعت خبر : 3:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99456
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات