قاچاق سوخت ایران و مصرف بنزین ترکیه

پایگاه خبری گلونی، معین بادپامعاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است: روزانه ده تا سیزده میلیون لیتر سوخت کشور، قاچاق شده است. ای کاش همزمان با ارائه این آمار، میزان جلوگیری از قاچاق سوخت هم گفته می‌شد. یعنی می‌دانستیم اگر از قاچاق سوخت جلوگیری نکنیم، چه میزانی از کشور خارج می‌شود.

نکته مهم این است که این میزان قاچاق فقط مربوط به سوخت است و آن هم در طول یک روز. درست است که این رقم مربوط به همه انواع سوخت از گازوئیل و بنزین و … می‌شود، اما نکته مهمتری هم وجود دارد.

ممکن است برخی با بررسی این عدد و دانستن اینکه مصرف روزانه بنزین در ایران بیش از ۸۱ میلیون لیتر بنزین است، خیال کنند چندان هم عدد زیادی نیست. اما اگر بدانید مصرف بنزین در کشوری مثل ترکیه که در کشور ما قرار دارد، روزانه ۸ میلیون لیتر است، متوجه می‌شوید که رقم قاچاق سوخت از کشور بیشتر از کل مصرف بنزین کشوری مثل ترکیه است.

خسارت قاچاق سوخت

برای پی بردن به اعداد بیشتر، این نکته را هم بدانید که یک ماه پیش کارشناسان گفته بودند خسارت قاچاق بنزین از ایران، روزانه بیش از یکصد میلیارد تومان است.

یعنی برای جمعیت هشتاد میلیون نفری، به ازای هر نفر ۱۲۵۰ تومان در روز. و اگر در ماه حساب کنید می‌شود نزدیک همان رقم یارانه‌ای که به حساب هر ایرانی ریخته می‌شود.

سودجویان قاچاقچی

در این میان برخی هم استدلال می‌کنند که نبود شغل و مخارج سنگین زندگی برخی از افراد را به اینجا کشانده است که مجبورند برای گذران زندگی دست به قاچاق سوخت بزنند.

اما خوش باوری است اگر فکر کنیم این حجم فقط توسط افراد عادی آن هم به خاطر نبود شغل انجام می‌شود!

اگر خبرها را دقیق‌تر بخوانیم متوجه خواهیم شد که سود اصلی این تجارت عظیم قاچاق نصیب برخی از افرادی می‌شود که نمی‌توانند از این رقم چشم‌پوشی کنند و اصلا ارتباطی به نبود شغل ندارد. همانطور که برخی از قاچاقچیان سوخت، غیرایرانی‌اند و در مرزها فعالیت گسترده‌ای دارند.

بدون شک جلوگیری از حجم قاچاق چه برای خروج از ایران و چه ورود به ایران، می‌تواند ضمن فراهم کردن فرصت‌های عظیم شغلی، موجب تقویت اقتصاد کشور نیز بشود.

به شرط آنکه منفعت فردی، بر صندلی منفعت ملی سرخوشانه و مستانه تکیه نزند.

پایان پیام

کد خبر : 106695 ساعت خبر : 6:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106695
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات