تپه دریایی بزرگ دنیا در کجای دنیا واقع شده و چه زمانی کشف شده است؟

تپه دریایی بزرگ دنیا در کجا واقع شده است و چه زمانی کشف شد؟ برای یافتن جواب‌های این پرسش‌ها فقط کافی است این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بزرگ‌ترین تپه دریایی دنیا، تپه باربر است که در آن سوی گوشه شمال شرقی استرالیا قرار دارد.

از ساحل مرجانی (با جزیره) آنکور در بالای نوک شمالی کوئینزلند، تپه‌ی دریایی موازی با سرزمین اصلی کشیده شده است که در فاصله‌ای حدود ۹۶ کیلومتری تا جزیره لیدی الیوت و از جنوب امتداد دارد.

تپه دریایی

این تپه دریایی که ۲۰۷۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، در سال ۱۷۷۰ به وسیله کاپیتان کوک کشف شد.

او یکی از گذرگاه‌ها را که قابل کشتیرانی بودند، کانال (آبراه) پرویدنشیال نامید، البته پس از آن‌که او از میان این گذرگاه به طرف ساحل پیشروی کرد. بعد از آن‌که کشتی به گل نشست، آن‌جا را تپه دریایی اندیوور نامیدند.

بزرگ‌ترین تپه دریایی دنیا در کجا واقع شده است؟

صخره‌های فانتزی پناهگاهی است برای مجموعه‌ای از موجودات زنده از قبیل ماهیان، خرچنگ‌ها، کرم‌ها، نرم‌تنان و ستاره‌های دریایی از بزرگ‌ترین نوع که در هر کجای دیگر می‌توان یافت. ۹۰ درصد از جزیره زیر آب است و باقیمانده ترکیبی از ۲۰۰ جزیره پراکنده در طول آن است.

تعداد قلیلی از این جزایر به خاطر پرندگانی که در آن‌جا زندگی می‌کنند، همیشه خشک و شلوغ و پرهیاهو هستند.

تپه دریایی بزرگ باربر یک سیستم موازنه ظریف است که گهگاهی یک آشفتگی در جریان عادی نظم آن به وجود می‌آید؛ از قبیل آشفتگی‌ای که در دهه ۱۹۶۰ با هجوم وسیع ستاره‌های دریای سمی پیش آمد و تاکنون نیز ادامه دارد و «تاج خار» نامیده شد.

این ستاره‌های دریایی در قسمت‌هایی از تپه‌ی دریایی ایجاد مزاحمت کرده‌اند و در منطقه‌ای وسیع با تغذیه جانوران مرجانی، مرجان‌های زنده را مورد تاخت و تاز قرار دادند.

حتی هنوز هم تپه‌ی دریایی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مناطق رنگارنگ در دنیا باقی مانده است.

پایان پیام

کد خبر : 110067 ساعت خبر : 6:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110067
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات