داووس ۲۰۱۹ و سخنان گرتا تونبرگ درباره امیدی که به درد کسی نمی‌خورد

داووس ۲۰۱۹ و سخنان گرتا تونبرگ درباره امیدی که به درد کسی نمی‌خورد

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: اگر خبرهای داووس ۲۰۱۹ را دنبال کرده باشید حتما سخنان گرتا تونبرگ را هم شنیده اید. فعال ۱۶ ساله‌ای که در حمایت از زمین سخنرانی کرد. او در داووس ۲۰۱۹ خطاب به رهبران و مردم دنیا گفت: من امید شما را نمی‌خواهم. من نمی‌خواهم که شما امیدوار باشید. من می‌خواهم که شما بترسید و طوری رفتار کنید که انگار خانه آتش گرفته است.

سخنان او به همراه سخنرانان جوان دیگری که درباره محیط زیست و نجات زمین بود، قابل تأمل است.

سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشورها معمولا عادت دارند که با جملاتی امیدبخش به مردم از آینده‌ای بهتر سخن بگویند. همین موضوع هم موجب می‌شود که روز به روز وضعیت محیط زیست از آنچه باید باشد دورتر می‌شود. بخش مهمی از مردم هم با خیال آنکه مسئولان در حال انجام کارها برای بهتر شدن وضعیت محیط زیست هستند، دغدغه‌ای ندارند.

اعداد عجیب داووس ۲۰۱۹

در حالی که حق با اوست. الان زمان امیدواری نیست. باید شرایط فاجعه بار محیط زیستی برای همه افراد دنیا باز شود. این حوزه حداقل در حال حاضر، جایی امیدواری دادن نیست. در همین داووس ۲۰۱۹ گفته شد که جهان سالانه بیش از ۴۴ میلیون تن پسماند الکتریکی تولید می‌کند. برای آنکه این عدد را بهتر درک کنید معادل آن را در نظر بگیرید: سالانه به اندازه ۱۲۵ هزار هواپیما. بیش از تمام هواپیماهایی که تا امروز در جهان تولید شده است.

نکته عجیب‌تر آنکه این پسماندها آفریقا را تبدیل به یک سطل آشغال پسماندهای الکتریکی کرده‌اند.

البته بد نیست بدانید برخی از شرکت‌های الکتریکی بزرگ جهان، برای استفاده مجدد از پسماندها قرار است با سازمان های جهانی همکاری کنند. اما مگر بودجه سازمان جهانی محیط زیست برای این کار چقدر در نظر گرفته شده است؟ فقط ۲ میلیون دلار.

بودجه‌ای که می‌توان گفت در برابر سیل عظیم نابودی محیط زیست، هیچ است.

برای آنکه عمق فاجعه را درک کنید بد نیست بدانید عدد دیگری را هم له ذهن بسپارید. اقیانوس‌ها سالانه پذیرای بیش از ۱۲ میلیون تن پسماند پلاستیکی انسان هستند.

اینجاست که باز باید به همان سخن گرتا تونبرگ برگردیم. شرایط ما عادی نیست. لطفا طوری رفتار کنید که انگار خانه آتش گرفته است.

پایان پیام

کد خبر : 113607 ساعت خبر : 9:20 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=113607
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات