کتابی تازه از دکتر حجاریان

کتابی تازه از دکتر حجاریان

به گزارش گلونی «مکتب‌های کهن موسیقی ایران» آخرین اثر دکتر محسن حجاریان اندیشمند خرم‌آبادی است. این کتاب را نشر گوشه منتشر کرده است. حجاریان در مقدمه آن نوشته است:

«نگاه ما به تاریخ تکوین مکتب دستگاهی نگاهی سرسری‌ است و با شرایط مادی و فرهنگی پیدایش آن ارتباطی ندارد.

موسیقی هر فرهنگ سیر تکاملی و تکوینی و تاریخ پیچیده‌ای دارد که ویژه آن است.

مثلاٌ مکتب‌های موسیقی عرب با پرورش مکتب موسیقی حجاز از پیش از اسلام آغاز می‌شود و با مکاتب دمشق و اسکولاستیک و سیتماتیست بغداد ادامه می‌یابد و به مکاتب عراق، سوریه و اردن و مصر می‌رسد.

درباره سیر تحول مکاتب موسیقی کهن‌تر ایران پژوهش‌های جدی صورت نگرفته است.

می‌دانیم موسیقی دوران ساسانی به دوران بعد از اسلام واگذار شده و می‌دانیم که موسیقی دوران سامانی به بارگاه تیمور و ایلکانیان راه یافته و می‌دانیم که موسیقی دستگاهی هم گذشته‌ای داشته است و می‌دانیم که واژه‌هایی مانند پرده و دستان و اصابع را تنها در حد مقولات به کار می‌برده‌ایم. اما به راستی از این همه می‌دانیم‌ها چه می‌دانیم؟»

۸۴۳a3911-de58-4f55-b8cf-c470e14966f4

کتابی تازه از دکتر حجاریان

حجاریان در سال ۱۳۲۵ در خرم‌آباد متولد شد.

او در سال ۱۳۵۰ با مدرک کارشناسی از دانشگاه اصفهان در رشته جغرافیا فارغ‌التحصیل شد و سپس به دانشگاه ایالتی کاپین در بالتیمور رفت و در سال ۱۳۵۴ در رشته حقوق کیفری مدرک کارشناسی ارشد گرفت.

شروع فعالیت‌های او در زمینهٔ موسیقی‌شناسی قومی در سال ۱۳۵۶ بود که به مدت سه ماه تحقیقاتی در این زمینه را در ایالت داکوتای جنوبی و در میان جمعی از سرخپوستان بومی آمریکا انجام داد.

در سال ۱۳۵۷ به دانشگاه سوربن در فرانسه رفت و به مطالعهٔ زبان و تمدن فرانسه پرداخت.

در سال ۱۳۶۰ برای یک سال به دانشگاه بارسلونا در اسپانیا رفت و نهایتاً در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه مریلند در بالتیمور مدرک کارشناسی ارشد در موسیقی‌شناسی قومی گرفت. او بعداً در همین زمینه از دانشگاه مریلند در کالج پارک دکترا گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 141 ساعت خبر : 11:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=141
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

جناب آقای دکتر حجاریان امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشید