دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی مقاله «مفرغ‌های دیار ما» نوشته فریبا دُرافشان در نشریه‌ لرستان‌شناسی «شقایق» سال اول، شماره ۳ و ۴ پاییز و زمستان ۱۳۷۶ منتشر شده است. بخشی از این مقاله را می‌توانید اینجا بخوانید اما برای دیدن تصاویر باید به منبع مراجعه کنید.

پیشینه‌ی  کهن کشف فلز در این سرزمین و تجلی ابتکار عمل و خلاقیت هنرمندان این خطه در هنر فلزکاری، خلق آثار هنرمندانه را از سپیده­‌دم تاریخ موجب شده است که در مبحث مطالعه هنرهای جهانی تحت عنوان «مفرغ­های لرستان» شهرت یافته‌­اند.

آلات و اشیای مفرغی اولین بار در سال ۱۳۰۴ ش، به وسیله مردم روستاها پیدا شد و از آن به بعد محققین با بررسی­‌های تازه خود به مفرغ­‌های لرستان که از دوران کاسیت­‌ها بوده دست یافتند. دانشمندان و محققان مفرغ‌های ُلرستان را به کاسیت­‌ها نسبت می‌­دهند. این اقوام در حدود ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از کوه‌های زاگرس به سوی جلگه بین­‌النهرین سرازیر شده، ساکنان آن نواحی را تحت تسلط خود درآوردند و تا قرن دوازدهم پیش از میلاد در آن نواحی حکومت می­‌کردند.

دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

مس و قلع که از اجزای متشکله عمده‌ی مفرغ هستند در کوه‌های لرستان فراوان است. مفرغ نسبت به مس در درجه حرارت پایین­‌تری ذوب می‌­شود و در عین حال از آن سخت‌­تر است. دوره­‌های تمدن مفرغ را تحت عناوین «عصر مفرغ قدیم»، «عصر مفرغ میانه»، «عصر مفرغ جدید» که تا اواسط هزاره اول پیش از میلاد ادامه می‌­یابد تقسیم‌­بندی کرده­‌اند. بخش عمده‌ی مفرغ­‌های لرستان به شیوه ریخته‌گری ساخته شده‌­اند و تزیین آنها با چکش­‌کاری صورت گرفته است.

دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

ریخته‌­گری: روش ساختن اشیای فلزی به وسیله ریختن فلز مذاب در قالبی از گِل پخته یا سنگ یا به وسیله قالب­‌گیری با موم.

چکش‌­خواری: از کوبیدن فلز با یک چکش جهت استحکام لبه‌­های تیغه است.

آنچه از دوره‌ی اعتلای هنری تحت عنوان «مفرغ لرستان» به جای مانده است عبارتند از:

۱ سلاح جنگی

۲ تزیینات و وسایل شخصی

۳ اشیا نذری

۴ ابزار سوارکاری

۵ ظروف متعدد

بخشی مهم از این اشیای شامل ادوات اسب‌­سواری است، از قبیل: دهانه، حلقه، لگام و اجزای زین و یراق که درخورد زندگی کوچ­‌نشینان آن مردمان است. اشیای مربوط به زینت شخصی مانند: سنجاق سر و آویز، در جوار انواع لوحه‌­های تزیینی به وفور دیده می­‌شوند. همچنین می‌توان تعدادی اشیای نذری مانند: علامت و بت مشاهده نمود. این علامت­‌ها بالای سر متوفی قرار داده می­‌شدند تا او را از گزند ارواح پلید مصون بدارند. اشیایی که در قبرها همراه مردگان دفن شده مانند آلات و ابزار کار اشیای مربوط به زندگی در خانه و سلاح جنگی (تبرها، خنجرها و…) و زینت­‌آلات چندان زیاد و متنوع است که مشخص می­‌سازد مردم با اندیشه‌­های مذهبی حتی روزهای زندگی را به خاطر تهیه مقدمات و دنیای پس از آن سپری می­کرده­‌اند و اعتقاد داشتند که در این دنیا وسایل مورد نیاز زندگی مردم در جهان دیگر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این اشیا و این هنر به نحوی مورد مصرف مردمی کوچ­‌نشین بوده است. تا کنون هیچ خانه مسکونی از کوچ‌­نشینان و صنعت‌کاران مفرغ در لرستان پیدا نشده، آنچه به دست آمده از گورستان­‌های آنها بوده است. این مقابر در فاصله­‌ای دور از محل زندگی­‌شان ساخته شده و قرار داشته است. فلزگران و مسگران احتمالا در شهرها می­زیسته­‌اند که کوچ‌­نشینان نیازهای خود را از آنجا تامین می­نموده­‌اند. از این­ رو در بعضی از موزه‌­های ایران و تقریبا اکثر موزه­‌های جهان مجموعه‌­های کم و بیش چشم­‌گیری از مفرغ‌­های لرستان وجود دارد که نشانگر قدمت تمدن ایران در منطقه لرستان بوده است.

برای نگارش این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

۱٫لرستان در گذر تاریخ، به کوشش علی‌رضا فرزین.

۲٫آثار باستانی و تاریخی لرستان، حمید ایزدپناه.

۳٫مفرغ‌­های لرستان و صنایع دوره اسلامی، مینا صادق بهنام.

۴٫هنر و مردم، ش ۵۶ و ۵۷٫

 

پایان پیام

کد خبر : 1076 ساعت خبر : 0:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1076
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات