وقایع‌تهرانیه ویژه‌ی روز قلم

پایگاه خبری گلونی – «وقایع تهرانیه» روزنامه‌ای طنز است که با کاغذ کرافت و با شکل و شمایل روزنامه‌های قدیمی در ایستگاه‌های متروی تهران با عنوان روزنامه دوزاری مردم تهران رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. شماره ۱۰۶ این روزنامه ویژه‌نامه روز قلم (۱۴ تیر)  است.

پایان پیام

۱۰۶-۲ ۱۰۶-۱ (۲)

روز قلم

روز قلم در ایران باستان روز سیزدهم تیر، جشن‌تیرگان بود. از آن جهت که در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی نویسندگان را گرد آورد و گرامی داشت. ولی در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه روز قلم می‌باشد. این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید.

انجمن قلم ایران نهادی ناسودبر است که در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۸ تاسیس شد. این نهاد با دریافت مجوز قانونی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. انجمن قلم ایران در حال حاضر دارای ۲۰۰ نفر عضو است.

اهداف

انجمنِ قلم ایران برای رسیدن به اهداف زیر تأسیس شده‌است:

  • مجتمع ساختنِ اهالیِ قلم با تکیه بر مسائلِ صنفی
  • ایجادِ زمینه مناسب برای احرازِ نقشِ فعال‌تر اعضا در تحولاتِ اجتماعی
  • دفاع از آزادی بیان و اندیشه در محدوده قانونِ اساسی
  • کوشش در راهِ اشاعه هر چه به‌تر و بیشتر ارزش‌های والای انسانی و دینی

برخی از فعالیتهای انجمن قلم ایران تاکنون عبارت‌اند از:

۲. پیشنهاد اعطای مدرک معادل به شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان ادبی، همانند سایر رشته‌های هنری/ این طرح، پس از سالها تلاش، سرانجام در مهر ۱۳۸۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید؛ و هم‌اکنون عده قابل توجهی از اهالی قلم، از مزایای آن، بهره‌مند شده‌اند و می‌شوند.

۳. پیشنهاد انتشار صد اثر (داستان، شعر، پژوهش و نقد ادبی) از صد نوقلم، با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ این طرح به تصویب رسیده و ۷۹ عنوان به چاپ رسید.

۴. پیشنهاد انتشار ۴۰۰۰۰ صفحه مجموعه آثار چهل شاعر و نویسنده پیشکسوت، با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. این طرح به تصویب رسده و ۲۸۶۵۳ صفحه از این آثار انتشار یافته‌است.

۵. تأسیس جایزه ادبی قلم زرین برای اهدا به بهترین کتابهای شعر، داستان و پژوهش و نقد ادبی، به‌طور سالیانه/ این جایزه، همه ساله در روز ملی قلم (۱۴ تیر) به آثار برگزیده، اهدا می‌شود. تا به حال ۱۲ دوره این جشنواره برگزار شده‌است.

 

کد خبر : 1753 ساعت خبر : 8:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1753
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

دستتان درد نکنه و خسته نباشید روزنامه جالبتونو خوندم و کلی کیف کردم