استفاده از توان تشکل‌های مردمی برای حفاظت از جنگل‌ها

نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد گفت: جنگل‌ها را به تعاونی‌های مردمی تحویل بدهیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، سمیه قربانی در جلسه کمیته میراث فرهنگی و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد، افزود: امیدواریم همین موضوع باعث شود مدیران دولتی هم به خودشان بیایند و با حساسیت بیشتری به انجام وظایف‌شان مبادرت ورزند.

وی با بیان اینکه استفاده از توان مشورتی و البته رایگان متخصصان حوزه‌های مختلف غیردولتی در همه‌ جای دنیا مرسوم است، اظهار کرد: در شرایطی که متخصصان و کارشناسان زیادی در انجمن‌های مردم‌ نهاد استان دلسوزانه فعالیت می‌کنند، مدیران دولتی زحمت شنیدن حرف‌های آنها را هم به خودشان نمی‌دهند.

نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد با تأکید بر لزوم استفاده از توان و قدرت تشکل‌های این چنینی، تصریح کرد: متأسفانه ساختار تعاونی‌ها در لرستان به‎درستی جا نیفتاده است، می‌توان با واگذاری جنگل‌ها به مردم در قالب تعاونی‌ها به گونه‌ای پیش رفت که هم آنها از جنگل‌ها درآمد کسب و در قبال آن، از منابع طبیعی محافظت کنند.

قربانی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جنگل‌ها در اختیار مردم قرار داده شده است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته در استان‌های همجوار تعاونی‌هایی در زمینه‌ سقزگیری از درختان بنه راه‌اندازی شد که چون منتفع شدن مردم را در پی داشت، باعث شد آنها در نگهداری از جنگل‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهند که اتفاق خوبی است.

وی با تأکید بر لزوم  استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز و تکنولوژی‌های امروزی برای صیانت از جنگل‌های استان، گفت: متأسفانه ما در این زمینه از همه‌ ظرفیت‌های قانونی کشور استفاده نمی‌کنیم، این در حالی است که استان‌های همجوار با ارائه‌ی طرح توانسته‌اند از قانون حمایت از منابع طبیعی و صندوق آن بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول افزود: متأسفانه روند تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها به‎گونه‌ای سریع و گسترده است که می‌توانیم بگوییم هرگز قادر نخواهیم بود آنها را به حالت اولیه برگردانیم.

پایان پیام

کد خبر : 3360 ساعت خبر : 8:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3360
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات