مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان: زاگرس زندگی مردم است

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  مهندس فتحی مدیرکل محیط زیست استان لرستان  در شبکه افلاک در برنامه عصر بخیر لرستان حاضر شد و به پرسش‌های این برنامه پاسخ داد. صحبت‌های ایشان را به طور اختصاصی بخوانید:

 امروزه ما در جهان با چالش‌های زیست محیطی بسیار زیادی مواجه هستیم به طوریکه الان حیات به مخاطره افتاده است در این ارتباط با عنایت به اهمیت موضوع هفته گذشته یک کارگروه با شرکت صداوسیمای کشور، سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست تشکیل شد و با توجه به اینکه یکی از موضوعاتی که امروزه خلاء آن مشخص است بحث‌های فرهنگی است به همین دلیل برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شد. اولین برنامه همین روز بود با عنوان «جنگل رمز حیات» و با شعار «نگذاریم جنگل بمیرد که جهان خواهد مرد.»

با توجه به اینکه نقش جنگل‌ها در زندگی ما یک نقش بی‌بدیل است برنامه‌های بسیار گسترده‌ای را امروز در سطح کشور تدارک دیده‌اند که دو برنامه کاملا ویژه بود و شاخص بود. یکی در استان مازندران در ارتباط با جنگل‌های شمال و یکی در ارتباط با جنگل‌های زاگرس استان لرستان. چون لرستان از لحاظ حوزه جغرافیایی در قلب زاگرس قرار دارد و حدود ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس در لرستان است. ما یک برنامه‌ریزی داشتیم و دیدیم بهترین چیزی که موضوع را به سمع مردم کشورمان و جهان برساند یک زنجیره انسانی است. برنامه فشرده‌ای با صدا و سیما و اداره کل منابع طبیعی داشتیم و یک فراخوان عمومی دادیم که مردم امروز ۹ صبح در منطقه قِلا‌بَردی حضور بهم رسانند و شاهد حضور هزاران نفر از مردمان عاشق طبیعت و عاشق محیط زیست بودیم که یکی از بی‌نظیرترین حماسه‌ها را در ارتباط با بحث محیط زیست خلق کردند. با توجه به اینکه امروز یک روز کاری بود و هوا بسیار گرم بود و البته بعد مسافت  هم زیاد بود اما مردم عاشقانه شرکت کردند و با ایجاد زنجیره‌ای به طول چند کیلومتر به همه مردم ثابت کردند که ما عاشق سرمایه‌های طبیعی‌مان هستیم و در راستای حفط آنها از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنیم.

جنگل‌ها مهم هستند

هیچ یک از پدیده‌های طبیعی به اندازه جنگل در زندگی ما نقش ندارند. ما نقش جنگل را در بحث تامین آب، جلوگیری از فرسایش خاک، هوا، امنیت غذا و تنوع زیستی و … با توجه به این وضعیتی که امروزه داریم نمی‌توانیم نادیده بگیریم. مثلا همین ریزگردها. دلیل ریزگردها تولید کانون ریزگرد است که علت این موضوع این است که اراضی از پوشش خالی شده‌اند. از طرفی یکی از پدیده‌هایی که جلوی اثرات این ریزگردها را می‌گیرد جنگل است. بر اساس آمار هر هکتار جنگل بین ۵ تا ۶ تن در سال ریزگرد را به خود جذب می‌کند. و یا چالش دیگری که امروزه با آن مواجه هستیم کم‌آبی است که علتش از بین رفتن جنگل‌ها است. بر اساس مطالعات همین جنگل‌های زاگرس در سال حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب می‌توانند آب ذخیره کنند.

زاگرس زندگی مردم است

در ارتباط با فرسایش خاک، تنوع زیستی، معیشت مردم غرب کشور بحث باز به جنگل‌ها برمی‌گردد. بنابراین مردم ما به خوبی متوجه موضوع شده‌اند. زنجیره انسانی امروز نشان داد مردم با فرهنگ و فهیم ما چقدر برای فرهنگ ملی خودشان ارزش قائل هستند. و این آغاز یک کار فرهنگی بود. دولت‌مردان هم باید به ندای مردم پاسخ مثبت بدهند و برای حفظ سرمایه‌ها چاره‌اندیشی کنند. و باید برای متخلفین قطع جنگل هم تجدید نظر کنند. در کمیسیون قضایی مجلس هم این موضوع را خدمت خانم دکتر ابتکار و اعضای نمایندگان مجلس عرض کردم، بر اساس مطالعاتی که انجام شده ارزش اکولوژیکی یک درخت بلوط حدود ۲۰۰ هزار دلار براورد شده است، هرچند بنده معتقدم هیچ قیمت ریالی ندارد اما مجازات قطع یک درخت بلوط ۲۰ هزار تومان است . یک آدم ناآگاه چند درخت را قطع می‌کند و به یک گونی زغال تبدیل می‌کند و می‌فروشد ۳۰-۴۰ هزار تومان. یعنی ۳-۴ میلیارد تومان از سرمایه‌های ما که نقش اساسی دارد قطع می‌شود بدون هیچگونه برخورد قضایی. باید تجدید نظر شود. البته من جا دارد تشکر کنم از مسئولین قضایی استان که واقعا پای کار هستند  و بر اساس مقررات اشد مجازات را برای متخلفین اعمال می‌کنند اما این قانون باید تجدید شود که در ارتباط با متخلفین مجازات‌ها تشدید شود.

این‌ها سرمایه‌های طبیعی ما هستند و امانتی است برای آیندگان چون متعلق به بشر است تا روز قیامت. البته این تجدید نظرها که عرض کردم تا حدودی اعمال شده برای صید و شکار و تغییرات خوبی داده شده است اما در ارتباط  با متخلفین قطع درخت مجازات‌ها قدیمی است هنوز که نیاز داریم اصلاحاتی صورت بگیرد.

لرستان کم‌نظیر است

علیرغم اینکه مساحت استان لرستان کمتر از ۱٫۲ مساحت کشور است اما خوشبختانه خداوند آن قدر به ما نعمت‌های طبیعی داده است که بر اساس مطالعات حدود ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در استان لرستان است. ما بالغ بر ۱۷۰۰ گونه گیاهی در استان لرستان شناسایی کرده‌ایم که بالای ۷۰-۸۰ درصد آنها مختص به استان لرستان است. به خصوص در اشترانکوه.

در ارتباط با بحث گونه‌های جانوری هم دو گونه داریم که در دنیا فقط در استان لرستان هستند یک سمندر لرستانی و دیگری ماهی کور غار که اینها تحت حمایت‌های بین‌المللی هستند و ما موظف هستیم از اینها نگهداری کنیم. اما لرستان انقدر گونه‌های گیاهی دارد که من اعتقادم بر این است اگر همه شناسایی شوند شاید ده‌ها گونه دیگر هم باشد که فقط مختص لرستان است.

پیوستگی جهان طبیعت مستدام و مستمر است. مثلا طغیان سن که امروزه در ارتباط با محصولات کشاورزی داریم به این دلیل است که زیستگاه سن در مراتع است. مراتع که از بین می‌رود اینها به طور ذاتی سراغ یک منابع غذایی جدید می‌آیند. به همین خاطر در مزارع و با توجه به منابع غذایی رشدشان چند برابر می‌شود. ما از سم برای مقابله با آنها استفاده می‌کنیم که این سم باز وارد چرخه زندگی ما می‌شود و باعث بیماری می‌شود.

اگر ما با طبیعت مهربان باشیم طبیعت هم با ما مهربان است اما اگر با طبیعت نامهربانی کنیم واکنش طبیعت چند برابر خواهد بود و شدیدتر است. ما متاسفانه ۳٫۵ برابر بیشتر از ظرفیت زیستی از طبیعت استفاده کرده‌ایم. استفاده ما بیش از حد بوده و طبیعت هم واکنش نشان می‌دهد. اما خوشبختانه مردم پای کار آمده‌اند و هرموقع که مردم پای کار بیایند نتیجه خواهند گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 2544 ساعت خبر : 9:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2544
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات