پلمپ چاه‌های غیرمجاز در کوهدشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، فرماندار کوهدشت بر پلمپ و پر کردن چاه‎های غیرمجاز در این شهرستان تأکید کرد.

محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اسفندماه سال گذشته براساس دبی‎های انجام شده ۱۸۰ لیتر در ثانیه کاهش آب داشتیم، با این تفاسیر گزارش قطعی آب( کمبود) در شهر کوهدشت نداشتیم و در حال پیگیری مشکلات با کمک دوستان هستیم.

محمدی افزود: جهاد کشاورزی و منابع آب باید نسبت به پلمپ و پرکردن چاه‎های غیرمجاز اقدام کنند. این مهمترین ماموریت آنان است، ما دشت قرمز هستیم.

فرماندار کوهدشت اظهار کرد: ۳۰ درصد روستاهای ما با تانکر آب‎رسانی می‎شوند، ۹۰ درصد موتور تلمبه‎هایی که ایجاد بیماری کنند، به صورت محصولات جالیزی وارد بازار می‎شوند که باید جمع آوری شوند.

وی با اشاره به هزینه‎های انتقال آب به کوهدشت و داوود رشید گفت: ما نسبت به آب و آینده کوهدشت مسئولیم، نشست زمین در آینده‎ای نه چندان دور یک بحث جدی است و باید روی کشت‎های جایگزین و با آب‎بری کم و معرفی الگوی جایگزین کار شود.

پایان پیام

در مورد کوهدشت

کوهدَشت یکی از شهرهای استان لرستان است که در غرب این استان قرار گرفته و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. این شهر مرکز شهرستان کوهدشت است.

در شمال شهرستان کوهدشت در منطقه‌ای بنام اولادقباد خرابه‌های شهری نمایان است که شاید همان شهر قدیمی کوزشت باشد که حمدالله مستوفی به آن اشاره کرده‌است. از سوی دیگر کوهدشت در دشت بزرگی واقع شده‌است که اطراف آن را کوه‌ها احاطه کرده‌اند و ممکن‌است دلیل نامگذاری آن همین باشد.

قدیمی ترین آثار بدست آمده در شهرستان کوهدشت توسط کارشناسان میراث فرهنگی مربوط ١۵ تا ١٧ هزار سال پیش در غار همیان ٢ کوهدشت است.

دومین اثر قدیمی شهرستان کوهدشت نقاشی های ۱١ هزار ساله غار میرملاس است. نشانه‌های بدست آمده در کاوش‌ها و بررسی‌های دیرینه شناسای و باستان‌شناسی غار میرملاس نشان دهنده سکونت ١۴٨ هزار ساله انسان در این غار است.

حمدالله مستوفی در کتابش تاریخ گزیده ، از کوهدشت و طرحان نام برده که قرن‌ها قبل از ورود عرب‌ها از بین رفته بودند وی در این زمینه می‌نویسد:

«کوزشت شهری بزرگ بوده و اکنون خراب شده‌است.

 

کد خبر : 2567 ساعت خبر : 8:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات