اختصاصی/ غفلت لرستان زورو را به کرمانشاه داد

نمی‌شود لر باشید و تا به حال اسم «زورو» را نشنیده باشید. بماند که زورو به نوعی بازی کودکی بسیاری از پسرهای لر هم بوده است. اما چندی پیش خبری شنیدیم در خصوص ثبت ملی ورزش قدیمی «زوران» به نام کرمانشاه. خبر کمی که نه، راستش خیلی بیشتر از کمی شوکه‌مان کرد. هرچه باشد همه ما می‌دانستیم که این ورزش در استان ما هم رواج داشته و در واقع یک یادگار از فرهنگ نیاکان‌مان است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این خبر لرستانی‌ها را شگفت‌زده کرد اما طبق معمول شگفتی ما و مردم جز به کشیدن چند آه و خوردن دو چند افسوس و ای بابا گفتن ختم نشد. مگر آنوقت که پل گاومیشان که در مرز بین دو استان ایلام و لرستان و بر روی رودخانه سیمره واقع شده، به نام ایلام ثبت شد ما چه کردیم؟ هیچ. البته هیچ که نه. چند نفر افسوس خوردند و چندتای دیگر هم خیلی بی‌تفاوت خبر را شنیدند و برای خالی نبود سری تکان دادند. اصلا این را ول کنیم. همین تازگی‌ها بود که آبشار شِوی به نام دزفول ثبت شد و فقط شگفت‌زدگی‌اش برای ما لرستانی‌ها ماند. اگر موضوع حد و مرز و زمین بود که ما باختیم حالا که موضوع یک ورزش و سنت است چه؟ مگر زورو نقش روی مفرغ‌های دو سه هزار ساله لرستان هم نبود؟ پس سهم ما از این فرهنگ و تمدن نیاکان‌مان چیست؟ همین که بنشینیم و تماشا کنیم که میراث‌مان به نام استان‌های دیگر ثبت شود؟ می‌دانم کم نبودند کسانی که شاید برای چنین موضوعاتی ناراحت شدند و از ته دلشان تاسف خوردند. اما این تاسف‌ها مگر چاره کار است؟

در پی همین خبر چندی از شهروند خبرنگاران با مسئول ثبت در تهران تماس گرفتند. پاسخ آنها به این شرح بود: « یک سری عناصر بین بعضی استان‌ها مشترک است. وقتی یک استان می‌گوید که این موضوع متعلق به من است و مدارک برای ما می‌آورد، ثبت می‌کنیم اما اگر استان‌های دیگر هم ادعا کنند برای داشتن همین موضوع آن‌ها هم به استان اول اضافه می‌شوند. در واقع مغایرتی نیست. می‌توانند استان‌های دیگر هم پرونده‌شان را ارائه دهند. اگر ایلام و یا لرستان یا هر استان دیگری هم مثلا برای این ورزش ادعا دارد، از طریق اداره کل استان باید پرونده‌شان را بفرستند. ما بررسی می‌کنیم و ضمیمه پرونده قبلی می‌کنیم. همان شماره ثبت را می‌گیرد و منطقه‌ای می‌شود»
اما در پی این اقدام با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان هم صحبتی کوتاه داشتیم و خواستار پیگیری برای ثبت نام استان در این پرونده شدیم. ایشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گلونی گفت: متاسفانه بنده از ثبت زوران به نام استان کرمانشاه اطلاع نداشتم اما اگر چنین اتفاقی افتاده ما هم می‌توانیم برای استان لرستان پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.  ما از طریق سازمان مربوطه اقدام خواهیم کرد و به کارشناسان در این زمینه اطلاع می‌دهیم. موضوع باید بررسی شود و کارهای اولیه صورت بگیرد. امیدوارم که بتوانیم نام لرستان را هم اضافه کنیم.

این روزها فقط باید چشم به راه باشیم تا اقدامی صورت بگیرد. خدا نیاورد روزی را که برای «دال پلو» و «قاوو» شگفت‌زده شویم. کاش تا دیر نشده کاری کنیم تا باز انگشت به دهان نمانیم. کاش.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 2985 ساعت خبر : 2:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2985
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات