عکس‌هایی زیبا از رعدوبرق خرم‌آباد

عکس‌هایی زیبا از رعدوبرق

تَش‌بِریق‌‌های خرم‌آباد همیشه زیبا و به‌یاد‌ماندنی هستند البته اگر صدای آسِموغِرِهایش را تحمل کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شب گذشته در خرم‌آباد باران بارید و رعدوبرق‌ شدید زده شد. عکس‌های آقای میراسماعیلی را از این واقعه ببینید.

پایان پیام

تعریف رعدوبرق
صاعِقه، آذَرَخَش یا تُندَر پدیده‌ای طبیعی بر اثر برخورد ابرهای دارای بارهای ناهم نام، واکنش‌های الکتریکی شدیدی به صورت نور تولید می‌گردد که با صدای شدیدی به نام رعد همراه است.
در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریستۀ ساکن به وجود می‌آید که نسبت به زمین دارای بارالکتریکی منفی بوده و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی نسبتاً‌نزدیک به سطح زمین باشد، صاعقه بروز می‌کند. در رعد‌و‌برق‌های شدید معمولاً ‌بیشترین تخلیه الکتریکی صورت می‌گیرد.
در جریان آذرخش اندکی از نیتروژن هوا به آمیخته‌ای نیتریدی در آب دگرگون می‌شود. آذرخشی که بین ابر و زمین است بیشتر از ابر به زمین می‌زند (رعد منفی) ولی در برخی موارد نادر هم رعد از زمین به ابر می‌زند (رعد مثبت). در این حالت (رعد مثبت) زمین دارای بار منفی است و ابر دارای بار مثبت.
به رعد پیشگام و کوب برگشتِ آن در تخلیه الکتریکی اَبربه‌زمین «کوب آذرخش» گفته می‌شود. درخشندگی شدیدی که در آخرین مرحله هر کوب آذرخش ناشی از تخلیه الکتریکی اَبر به‌ زمین، از زمین به سوی پایه اَبر بالا می‌رود کوب برگشت یا کوب اصلی می‌گویند.
آتش سنت المو نام یک پدیده جوی الکتریکی است که با تخلیه بارهای الکتریکی همراه است.
این پدیده درخششی است که در هوای توفانی و مرطوب، پیرامون صخره‌های بلند و نوک تیز، دیده می‌شود. بر پایۀ یک اصل فیزیکی، بارهای الکتریکی در نوک اجسام جمع می‌شوند. این بارها مولکولها و یونهای موجود در هوا را به سوی خود می‌کشند. این بارهای الکتریکی موجب تخلیه الکتریکی می‌شوند که با نور و درخشش همراه است. دریانوردان اروپایی در سده پانزدهم به بعد، نام این پدیده را آتش سنت المو نهاده‌اند.
پایان پیام

کد خبر : 4682 ساعت خبر : 8:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4682
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات