فردوسی‌پور در خندوانه خراب شد

فردوسی‌پور در خندوانه خراب شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی آرمان ریاحی: این درست که بیش‌تر برنامه‌هاى تلویزیونى به دلیل مخاطب انبوه‌شان در سطح حرکت مى‌کنند و باید در بهترین حالت در کنار سرگرمى، آموزش هم بدهند، ولى وقتى برنامه ى خندوانه از عادل فردوسى‌پور فقط براى سرگرمى و خنده استفاده کند، نتیجه‌اش برنامه‌اى مى‌شود که زیر سطح آگاهى بیننده‌هاى پیگیرش ساخته می‌شود و فقط قصد تجارت دارد. البته این هم بد نیست. ولی سخیف بودن برنامه از جایى رو مى‌شود که هم مجرى و هم میهمان، این بیننده‌ها را دست‌کم مى‌گیرند و براى خنده گرفتن بیش‌تر از تماشاگران‌شان، شروع به بزک غلیظ کاراکتر شناخته شده و جدّى مجرى «نود» مى‌کنند و بعد عادل بدون این که به مخاطب تشنه‌ى آگاهى‌اش، اطلاعات خاصى منتقل کند، ندانسته به تخریب شمایل آشنایش ادامه مى‌دهد، تا جایى که این بزک، سیماى او را به  حدی تنزّل مى‌دهد که ما باید به بازى سنگ، کاغذ، قیچى‌اش بخندیم.

خندوانه برنامه‌ى موفقى است که توانسته در مدت اندکى میلیون‌ها نفر را پاى تلویزیون ایران بنشاند و از بخش عمده‌اى از مردم که سال‌هاست با شبکه‌هاى داخلى قهر کرده‌اند گاز محکمى بگیرد. علت این موفقیت تزریق ایده‌هاى نوین به سیستم از رمق افتاده و ناکارآمد تلویزیونى است که سال‌هاست اعتماد مخاطبین‌اش را از دست داده است. هرچند تداوم این روند با توجه به محدودیت‌هاى ساختارى و حدود عرفی براى جذابیت بیشتر، به خواب و خیال شبیه است. برنامه‌هاى تلویزیونى به دلیل ذات رقابتى‌شان باید از سطح توقّع بینندهها فراتر حرکت کنند و جلوتر از آنها باشند و این مسئله به خاطر تغییر ذائقه‌ى مردم در کوتاه‌مدت از یک سو و سفارش‌پذیرى در سیستم غیرخصوصى و غیررقابتى از دیگر سو، خیلى سریع برنامه‌هاى پرتوان را از نفس مى‌اندازد و ادامه‌ى هم‌نفس بودن با موفقیت در چنین ساختار بى‌اندامى، به مجاهدت نیاز دارد.

فردوسی‌پور در خندوانه خراب شد

مردم براى کسب خوراک سرگرمى و اطلاعات به شبکه‌هاى دیگرى رو آورده‌اند که این خوراک را بى‌منت در اختیار تماشاگران‌شان قرار مى‌دهند و در زمینه‌ى تجارت کالا هم ابدا رو بازى نمى‌کنند و به دریوزگى نمى‌افتند. برنامه‌سازهاى سیماى ایران به این کم‌جانى واقف‌اند و مى‌دانند که توان درافتادن با این پهلوان‌هاى پرزور که از ابزار برنامه‌سازى‌شان با آزادى استفاده مى‌کنند را ندارند. همین است که در جایى عادل به رامبد مى‌گوید تو کارى کردى که مردم پاى ماهواره‌ها ننشینند.

عادل فردوسى‌پور مجرى توان‌مند و باهوش همین رسانه است که با مجاهدت توانسته بیش از یک دهه کارش را ادامه دهد: مجرى‌یى که با ارتقاى سطح فرهنگ مخاطب انبوه فوتبال که تنها زمین چمن سبز و توپ گردى را مى‌شناختند که بیست و دو نفر دنبال‌اش مى‌دویدند، جایگاهى فراموش‌نشدنى براى خودش دست و پا کرد و به پدیده‌اى اجتماعى تبدیل شد.
ولى شخصاً اعتقاد دارم این موتور براى ادامه‌ى مسیر به تعمیرات اساسى نیاز دارد و نمى‌تواند نسل دیگرى را با خودش به دهه ى سوم حیات‌اش بکشاند و این ربطى به توان‌مندى و هوش عادل فردوسى‌پور ندارد. مسئله خیلى ساده‌تر از این حرف‌هاست: مخاطبین رسانه خیلى زود به دنبال طعم‌هاى جدیدتر مى‌گردند و دوست دارند از پدیده‌هاى گذشته به عنوان خاطره یاد کنند. خاطره‌هاى خوشى که گذشته‌ها را مى‌سازند، ولى جاى خود را به تازه‌نفس‌‌هایى نمى‌دهند که حرف‌هاى نوتر را در قالب‌هاى نوین به نسل جدید عرضه کنند، لاجرم پس از مدتى به ضد خود بدل مى‌شوند: «اى بابا پس این کى دست برمى‌داره؟» یا «فلانى هنوز زنده ست؟».

فردوسی‌پور در خندوانه خراب شد

تجربه‌ى سال‌ها کار در برنامه‌سازى تلویزیون به من مى‌گوید عمر یک مجرى یا بازیگر حداکثر ده سال است. حتى در سطح جهانى نیز این فرمول کار مى‌کند. بعد از این مدت که شهرت و محبوبیت فراوان را تجربه کردند، باید از سرد شدن واکنش مخاطب‌هاى‌شان بفهمند که دوره‌شان به سر آمده و باید با واقعیت “از نظر افتادن” کنار بیایند. به عنوان کسى که سال‌ها با عادل فردوسى‌پور کار کرده اذعان مى‌کنم که او فرد باهوشى است. آن قدر باهوش که متوجّه تغییر ذائقه‌ها شده است. این است که این ماهى لغزنده سر از برنامه‌اى عام پسند درمى‌آوَرَد که چهره‌اى دیگر از خودش ترسیم کند. ولى به قول یکى از نشریات زرد که تیتر کرده بود: “عادل در دام افتاد” این دفعه را مجرى باهوش ما اشتباه کرد. او واقعاً در دام افتاد. کسى که مى‌خواست چهره‌ى کهنه‌اش را بزک و ترمیم کند، ولى ناخواسته به دام لبخندى افتاد که پیش از این موفقیت‌اش را مدیون آن بود. هجده ثانیه لبخندى که پیش‌تر، نشانه‌ى چیرگى او بر محیطى بود که در اختیار داشت، حالا به علامتى دیگر تبدیل شده بود: شمایلى که ناخواسته کمر به تخریب خود بسته بود.

پایان پیام

کد خبر : 6175 ساعت خبر : 0:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6175
اشتراک در نظرات
اطلاع از
5 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

جالبی این نقاد اینجاست که اصلا ایشون برنامه نود رو ندیده وگرنه از نوآوری در برنامه برای از دست ندادن بیننده حرف نمی زد.
جالب نود نوآوری نداره.خخخخخخخ

چرا قصد تخریب عادل فردوسی پور رو دارین الکی؟؟؟ اصلا حرفاتونو قبول ندارم

به خاطر حرفهای افرادی مثل شما خیلی ها خندوانه نیومدن! عادل با اومدن به خندوانه محبوبیتش دو چندان شد

خوب، همش درست.
البته اینا همش کلی گویی بود، ایکاش مشخصتر و مصداقی‌تر صحبت میکردید.(بجز سنگ کاغذ قیچی).

به نظر من عادل مثل تموم انسانا که روز بد و خوب دارن ، این روز بدش بود و حتی اگه به تمام چیزایی که ادعاشو کرد عمل هم نکنه ولی اینکه با قدرت قدرتمندان فوتبالی و لابی های اونها تو این مدت بازی کرده و اونا رو آشکار به چالش کشیده ، کاریه که یقیه اونایی که ادعای پاکیم نمیکنن، انجامش نمی دن.پس از یه لحاظ بالاتر از اوناست.امروز فردوسی پور تحت تآثیر جو برنامه قرار گرفت و خودش نبودو بیش از حد به خودش پرداخت.