کاهش تیراژ کتاب در کشور

کاهش تیراژ کتاب در کشور

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روند نزولی تیراژ کتاب کشور را هشداردهنده و زنگ خطری برای حوزه تفکر کشور عنوان کرد.

سید عباس صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه بزرگ کتاب کرمانشاه با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حسب وظایف ذاتی خود ارتباط و تعاملات بسیاری را با استان‌ها برقرار کرده است، گفت: عدالت فرهنگی ایجاب می کند که این ارتباط را بیش از پیش تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی، دانشی و نخبگی در استان‌ها اندک نیست، گفت: استان کرماشاه در این زمینه یک گنجینه استعداد به شمار می‌رود.

صالحی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین نگاه سعی در افزایش ارتباطات خود با استان‌ها و به ویژه استان کرمانشاه داشته است و ما معتقدیم ظرفیت‌های بالایی در این استان وجود دارد که نمونه آن ظرفیت بالای ادبی استان است که شاعران بزرگی از جمله بهزاد کرمانشاهی و احمد عزیزی را در خود پرورش داده است.

کاهش تیراژ کتاب در کشور

صالحی در خصوص چرایی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی به آمار نشر ایران در شش ماهه ابتدای سال اشاره کرد و افزود: در شش ماهه ابتدای سال، ۳۳ هزار و ۸۸۶ عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با چاپ ۳۰ هزار و ۲۸۸ عنوان کتاب، ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: این افزایش تعداد عنوان‌های چاپ شده کتاب، در حالی است که آمار تیراژ کتاب در کشور در حال کاهش است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در شش ماهه امسال متوسط تیراژ کتاب، ۱۸۳۱ نسخه بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با متوسط تیراژ ۲۰۱۷ نسخه کاهش ۱۲ درصدی داشته است.

صالحی با شرایط فعالیت ناشران کشور را بحرانی توصیف کرد و افزود: اگر نخواهیم بگوییم بحرانی باید بگوییم ناشران کشور با مشکلات جدی رو برو هستند.

وی افزود: در شش ماهه امسال از مجموع ۴۰۰۰ ناشر فعال کشور تنها ۳۰۰۰ ناشر موفق به چاپ کتاب شده‌اند و از این تعداد ۲۵۰۰ ناشر زیر ۱۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند و ۷۶۶ ناشر نیز تنها یک عنوان کتاب را به چاپ رسانده‌اند.

صالحی این کاهش تیراژ و فعالیت ناشران را زنگ خطری برای حوزه تفکر کشور عنوان کرد و افزود: اگر کتاب را به عنوان شاخص تفکر اجتماعی قبول داریم باید بدانیم کاهش تیراژ کتاب می‌تواند هشدار و زنگ خطری برای حوزه تفکر کشور باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها راهکار در این زمینه را ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و نیز افزایش ویترین کتاب کشور عنوان کرد.

صالحی افزود: همه افرادی که درخصوص توسعه اجتماعی خود را مسؤول می‌دانند باید در زمینه ارتقاء فرهنگ کتابخوانی وارد کار شوند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی در این زمینه مسؤول نبوده و همه باید در این زمینه پای کار بیایند و فرهنگ کتابخوانی را ارتقا دهند.

صالحی آموزش و پرورش، رسانه‌ها و صدا و سیما و نیز بهزیستی در زمینه آموزش در مهدکودک‌ها را از جمله ارگانهای موثر و مسؤول در زمینه ارتقا فرهنگ کتابخوانی کشور عنوان کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش ویترین کتاب را راهکار موثر دیگر در این زمینه عنوان کرد و افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از یک میلیون عنوان کتاب به چاپ رسیده و در حال حاضر نیز سالانه ۷۲ هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ می‌رسد.

صالحی با بیان اینکه امروز کتاب در کشور دیده نمی‌شود، گفت: ما باید سعی کنیم کتاب را هرچه بیشتر در معرض دید قرار دهیم، زیرا دیده شدن موجب تحریک ببینده برای خرید و خواندن کتاب خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی را با هدف افزایش ویترین کتاب مُسکنی موقت دانست و افزود: راهکار اصلی این است که نمایشگاه‌های کتاب به صورت دائمی و در طول سال در تمامی استانها برپا شوند.

پایان پیام

کد خبر : 6443 ساعت خبر : 3:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6443
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات