تالاب کویری میقان و روز درنا

خبرهای استان مرکزی را در پایگاه خبری گلونی بخوانید:

گردشگری:
معرفی منطقه نمونه گردشگری استان مرکزی «تالاب کویری میقان»
منطقه گردشگری کویر میقان با مساحت ۵۰۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوود آباد واقع است. در سالهایی با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سالهای کم آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید. دراین تالاب قریب به ۱۶درصد از پرندگان کشور و ۵۲ گونه گیاهی زیست می‌کنند و چاله‌های جمع آوری نمک دارای قدمت تاریخی است.
پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب یکی از ذخیره گاه‌های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود. علاوه بر پرندگان، گونه‌های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک‌ آب شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن هستند.
این تالاب دارای بزرگ‌ترین منبع سولفات سدیم در کشور است که شرکت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ کرده است.
تالاب از نظر گردشگری، یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور محسوب می‌شود. روز ۱۵ آبان به دلیل تجمع درنا‌ها در تالاب میقان، روز درنا نامگذاری شده است.

اجتماعی:

معتادان بی‌خانمان و کارتن خواب‌های ساوه صاحب سرپناه می‌شوند

به گزارش ایرنا از ساوه، مسئول اجراییات شهرداری ساوه گفت: مرکز کنترل و ساماندهی کارتن خواب‌ها و معتادان بی‌سرپناه این شهرستان کلید خورده و راهبردهای مراقبتی و خدماتی به این طیف به زودی در قالب این سرپناه آغاز می‌شود.
سعید حکیمی روز شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این مرکز با هدف ساماندهی و توانمند سازی کارتن خواب‌ها و معتادان بی‌سرپناه شهر ساوه ساخته می‌شود و با توجه به سرعت عملیات اجرایی، پیش بینی می‌شود تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: مرکز مذکور در محدوده کوی سید جمال درفضایی به مساحت دو هزار متربع و با فضای خوابگاهی ۴۰۰ مترمربع پذیرای آسیب دیدگان اجتماعی برای مردان و زنان است.
مسئول اجراییات شهرداری ساوه گفت: این مرکز نگهداری در شش بخش مختلف فعالیت دارد که مددجویان پرخطر، بانوان درمعرض آسیب، اطفال و متکدیان در آن به صورت جداگانه از مددجویان عادی نگهداری می‌شوند.
حکیمی بیان کرد: برای بهره برداری از این مرکز اجتماعی و توانمند سازی، سه میلیارد ریال اعتبار بودجه از محل اعتبارات شهرداری ساوه پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: شهرداری ساوه با رویکرد آسیب‌شناسی حوزه اجتماعی و نگرش به کاهش ناهنجاری‌های جامعه شهری و با همکاری دستگاه‌های مرتبط اقدام به ساخت آن کرده است.
حکیمی اضافه کرد: تامین دفترچه درمانی، خدمات درمانی عمومی و تخصصی توسط پزشکان، مشاوره‌های روان‌شناختی و تربیتی، ارایه برنامه‌های آموزشی و توانمند سازی از جمله خدماتی است که در توسط مرکز نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری ارائه می‌شود.
مسئول اجراییات شهرداری ساوه افزود: ساخت این مرکز اجتماعی بر اساس دستورالعمل مصوب شده در شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب دادگستری شهرستان ساوه در دستور کار شهرداری قرار گرفته که توانمند سازی و جلوگیری از شیوع رفتارهای پرخطر از جمله رویکردهای اساسی در احداث آن به شمار می‌رود.
وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی با تامین نیروهای مددکاری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دانشکده علوم پزشکی با ارائه برخی خدمات درمانی و بهداشتی شهرداری را در اداره این مرکز اجتماعی یاری می‌دهند.
حکیمی اظهار کرد: پذیرش مددجویان در این مرکز، بر اساس شناخت از نوع آسیب و میزان آسیب دیدگی انجام می‌شود و نهادهای مسئول مثل نیروی انتظامی بر عملکرد مرکز نگهداری معتادان و کارتن خواب‌های ساوه نظارت دارند.
مسئول اجراییات شهرداری ساوه اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در نگهداری و توانمند سازی مددجویان پذیرش شده در این مرکز، تامین اشتغال و ایجاد بازار کار برای جلوگیری از ورود مجدد به آسیبهای اجتماعی است که این مهم نیازمند بررسی بیشتری است.
شهرداری ساوه داری دو منطقه شهری و شش سازمان زیر مجموعه است که جمعیت ۲۵۰ هزار نفری شهرستان ساوه را تحت پوشش خدمات شهری خود دارد.

هنری:
فراخوان جشنواره هنری دانشگاهیان دانشگاه اراک
«هنر» بی‌تردید گویا‌ترین زبان‌ها برای بیان مفاهیم الهی – انسانی است. هنر امروزه خود به عنوان معیاری برای تشخص و هویت اجتماعی در هر جامعه‌ای مطرح است. حال دانشگاه اراک افتخار دارد که بخش قابل توجهی از خانواده آن از هنرمندان جامعه ایرانی- اسلامی ما باشند. نقاشان، خطاطان، فرش بافان، منبت کاران، معرق کاران و ده‌ها عرصه هنری دیگر که زینت بخش هنر سرزمین ما به شمار می‌آیند.
لذا مدیریت اجتماعی دانشگاه در راستای هویت بخشی به جامعه دانشگاهی و نیز ارج نهادن به همت والای دانشگاهیان دانشگاه اراک در عرصه‌های هنری و تشویق دیگر عزیزان به فعالیت در این عرصه، در نظر دارد آثار هنری دانشجویان، کارکنان و اساتید محترم را در قالب نمایشگاهی به نمایش عموم بگذارد. نمایشگاه مذکور به مدت دو روز و در۱۶و ۱۷ آذر ماه، همزمان با مناسبت روز دانشجو برگزار خواهد گردید. ضمنا به آثار بر‌تر جوایزی تعلق خواهد گرفت.

میراث فرهنگی:
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: دو بنای تاریخی شهرستان محلات در سال جاری مرمت و استحکام بخشی شد.
سید محمد حسینی روز شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این دو اثر تاریخی شامل گنبد امامزاده عبدالله و مجموعه باستانی خورهه محلات است که با اعتبار دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال عملیات تعمیر و استحکام بخشی در آن‌ها انجام و از تخریب و آسیب این ابنیه ارزشمند جلوگیری شده است.
وی اظهارکرد: در مجموعه باستانی خورهه محلات، عملیات بازسازی و استحکام بخشی دو ستون سنگی متعلق به دوره اشکانی انجام شده و اقدامات استحفاظی و مهار ضعف سازه‌ای این ستون‌ها انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: مجموعه بقایا و آثار تاریخی خورهه محلات از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی کشور است که ابهامات زیادی را در ارتباط با قدمت، معماری، کاربرد و نوع استفاده از بنا در میان مورخان و باستان‌شناسان داخلی ایجاد کرده است.
حسینی گفت: مورخان از این مجموعه به نام آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشن‌ها و مراسم ملی و مذهبی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد می‌کنند.
وی گفت: برای مرمت استحفاظی این اثر ارزشمند تاریخی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: آتشکده خورهه محلات از یک بنای اربابی شامل بخش درونی، اتاق‌های متعدد و محوطه بیرونی تشکیل شده است.
حسینی افزود: از این محوطه تاریخی تنها دو ستون متشکل از شش قطعه سنگ با مجموع ارتفاع هشت م‌تر، بقایای فرو ریخته ستون‌ها، بخشی از دیواره‌های سنگی، گور‌ها و آثار به دست آمده به جا مانده است
وی گفت: گنبد امامزاده عبدالله این شهرستان نیز در سال‌های اخیر دچار آسیب جدی شده بود که با سبک و سیاق سابق، عملیات مرمت و کاشیکاری آن انجام شد.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: برای بازسازی و تعمیر این بنای تاریخی و مذهبی ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است و در صورت تامین اعتبار به همین میزان ایوان‌های اطراف گنبد نیز مرمت می‌شود.  حسینی افزود: گنبد امامزاده عبدالله (ع) به عنوان یکی از آثار ملی کشور ومربوط به دوران صفویه بازسازی و احیای آن ضروری است.

پایان پیام
گزارش‌گر: علی اکبر مجدراد

کد خبر : 9259 ساعت خبر : 1:13 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9259

نظرات بسته شده است.