واژه‌نامه لری بلوط آماده شد

اولین نرم‌افزار واژه‌نامه لری استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد به نام «بلوط» آماده استفاده شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراحل ایده‌پردازی، تحقیق، ایجاد پایگاه داده، ورود اطلاعات، طراحی، برنامه‌نویسی و توسعه این نرم‌افزار توسط اسحاق بوستانی انجام گرفته است.
بخش‌های مختلف واژه‌نامه بلوط شامل:

واژه‌نامه لری کهگیلویه‌و‌بویراحمدی به فارسی که شامل واژه‌های پر کاربرد زبان لری – گویش شیرین کهگیلویه‌و‌بویراحمدی که به طور روزانه در گفتار مردم استان استفاده می‌شوند.

ضرب‌المثل‌های لری که شامل تعدادی از ضرب‌المثل‌های غنی و شیرین لری به همراه معنی آن در این مجموعه جمع‌آوری شده.

سرزمین چهار فصل که در این قسمت توضیحات و معرفی مختصری از سرزمین چهار فصل استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد آورده شده است.
منابعی که در ساخت و توسعه نرم‌افزار استفاده شده اند عبارتند از فرهنگ لغات و اصطلاحات لری به تالیف سید ابوالحسن حسینی بویراحمدی و فرهنگ واژه‌های لری بویراحمدی به تالیف آقایان افضل مقیمی، دکتر جلیل نظری و دکتر محمدهادی خالق.

زبان لُری یک زبان ایرانی غربی و جنوب غربی است که توسط مردم ساکن و کوچ‌نشین منطقه بزرگی در غرب و جنوب ایران، استان لرستان و جنوب ایلام، و حداقل از نیمه جنوبی همدان (تویسرکان، نهاوند و ملایر) و همچنین شهر کنگاور و شهرستان گودین در استان کرمانشاه – که به گویش لری ثلاثی صحبت میکنند- استان خوزستان: دزفول، اندیمشک، مسجد سلیمان، لالی، اندیکا، رامهرمز، ایذه، باغملک، شوش، شوشتر، اهواز، باوی، ماهشهر، بهبهان، امیدیه و اکثر شهرستان‌های این استان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس، استان بوشهر و استان اصفهان تکلم می‌شود.

این زبان در کنار فارسی به شاخه جنوبی زبان‌های ایرانی غربی تعلق دارند. زبان‌های لری خود به دو گروه متمایز متناظر با تمایز بین لر بزرگ و لر کوچک تقسیم می‌شوند. زبان لری همانند زبان فارسی نواده‌ای از زبان پارسی میانه است

پایان پیام

 

کد خبر : 9873 ساعت خبر : 10:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9873
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

واقعا کار با ارزشی هست که امیدوارم با حمایت مردم و مسئولین به حد کمال برسه