بازدید مدیرکل میراث فرهنگی از آثار کونانی

مهندس غلامرضا سلیمانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از تپه باستانی چیاپهن و میل گچی سیدصفربگ در کونانی بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آقای سلیمانی با اشاره به اهمیت این تپه باستانی و انجام مطالعات پژوهشی صورت گرفته از جمله ثبت و تعیین حریم آن، بر آزادسازی کامل و خرید حریم این اثر مهم تاکید کرد. تپه چیاپهن کونانی مربوط به دوران پیش از تاریخ و در غرب شهر کونانی قرار گرفته است. این اثر باستانی که یکی از بزرگترین محوطه‌های باستانی پیش از تاریخ غرب ایران است هم‌اکنون در لیست پیشنهادی برای ثبت موقت در فهرست میراث جهانی به سر می‌برد.

میل باستانی سید صفربگ واقع در روستای خسرو‌آباد کونانی دومین اثری بود که در جریان سفر آقای مهندس سلیمانی مورد بازدید قرار گرفت. وی ضمن کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایستایی و مرمتی این اثر، دستور رسیدگی ویژه و تکمیل عملیات حفاظتی و مرمتی آن را صادر نمودند.

این اثر باستانی که دو کاربری میل راهنما یا میل یادبود برای آن مفروض است با نام میل گچی سید صفربگ و به شماره ۱۴۴۹۱ مورخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پایان پیام

تپه باستانی چیاپهن
کوهدَشت یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که در غرب این استان قرار گرفته و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.
مرکز آن شهر کوهدشت است و کار مردمش بیشتر کشاورزی و دامپروری است. ساکنان کوهدشت به زبان لکی سخن می‌گویند. این شهرستان با جمعیت ۱۶۶٬۶۵۸ نفر، پنجمین شهرستان بزرگ استان لرستان، پس از خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز است.

تپه چیاپهن در شهرستان کوهدشت، بخش طرهان، دهستان طرهان، ۸۵۰ متری شرق روستای پشت تنگ علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۲۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

کد خبر : 12637 ساعت خبر : 7:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12637
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات