عبید و بیان طنزآمیز مفاهیم اخلاقی
سومین و آخرین نشست تخصصی رمز طنز در سال ٩۴، عصر دوشنبه ۴ اسفند ماه، با حضور ابوالفضل زرویینصرآباد، طنزپرداز و پژوهشگر صاحبنام و جمعی از طنزپردازان و علاقهمندان به این سبک ادبی در کتابخانه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، بخش اول این نشست به بررسی مفهوم طنز در متون کهن ادبیات ایران اختصاص داشت و در ادامه زرویی پس از شرح حال زندگی عبید زاکانی به بررسی کتاب رساله اخلاقالاشراف وی پرداخت .
زرویی در این نشست با بیان اینکه اطلاعات کامل و موثقی پیرامون تولد و ابعاد مختلف زندگی عبید زاکانی وجود ندارد، بیان داشت: تنها درکتاب تاریخ گزیده مصطفوی عنوان شده است که عبید از خاندان زاکانی ازاعراب بنی خفاجه است که اکثر آنها ازصدورهستند. یعنی دارای صدارت و مقام عالی بودهاند. یعنی عبید دارای شغل دولتی بوده است .همچنین عبید هم عصر حافظ است ولی بر وی تقدم داشته زیرا عبید کسانی را مدح کرده و پس از آن حافظ نیز آنها را مدح نموده. وی دردوران ایلخانی که بازماندگان مغول حکومت میکردهاند وهمچنین تازه خلفای بغداد ازحکومت ساقط شده بودند زندگی میکرد. دراین دوره میتوان گفت جامعه تا حدود زیادی از نظر اخلاقی به بنبست رسیده بود و شرایط مناسبی نداشت.
ابوالفضل زرویی درادامه افزود: دکتر علوی آثار عبید زاکانی را با ماکیاولی مقایسه میکند. ماکیاولی از نظر اخلاقی پادشاه کشورش را به امور نادرست نصیحت و توصیه میکند که درهیچ دینی چنین نصایح و روشی پسندیده نیست.
بیان طنزآمیز عبید زاکانی
این یک بیان طنزآمیز است که عبید نیز همین زبان را در پیش گرفته است. در واقع نمیتوان عبید را به بیان مفاهیم ضد اخلاق متهم ساخت بلکه این ابزار ویژهای برای انتقال مفاهیم اخلاقی است و این شخصیت به عنوان فردی اخلاقمدار شناخته میشود.
وی درادامه بیان داشت: عبید زاکانی نام کتاب رساله “اخلاقالاشراف” را براساس اسم کتاب اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی نامگذاری کرده است هرچند این کتاب وی تقریبا نیم قرن پس از خواجه نصیرالدین نوشته شده و نشان میدهد که از این شخصیت بزرگ تاثیر گرفته است.
گفتنی است نخستین نشست رمز طنز سال ٩۵ در اولین دوشنبه اردیبهشت ماه (۶/٢/٩۵) به میزبانی کتابخانه فرهنگسرای نیاوران برگزارخواهد شد.
پایان پیام