شماره جدید ماهنامه فیلم‌نگار منتشر شد

شماره ۱۶۲ ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی «فیلم‌نگار» با بررسی فیلم‌های روی پرده منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، این شماره از فیلم‌نگار در ۴ بخش سینمای ایران، پرونده یک موضوع،  سینمای جهان و فیلمنامه کامل منتشر شده است.

در بخش سینمای ایران گزارش کارگاه‌های آموزشی فیلم‌نامه‌نویسی کلییر دوبین، مهران کاشانی اصغر فرهادی – درباره فیلم‌نامه‌های «اژدها وارد می‌شود»، «یک دزدی عاشقانه»، چهارشنبه»، «نیم‌رخ‌ها» –  گفت‌وگو با فیلم‌نامه‌نویسان «یک دزدی عاشقانه»  به چاپ رسیده است.
همچنین در بخش پرونده یک موضوع، مطالبی چون آغاز ارسطویی، آغاز و افکت‌های درام، مبانی صحنه  افتتاحیه، چگونه قلاب را در صحنه اول فیلمنامه تعبیه کنیم، موانع نوشتن صحنه آغازین، آغاز با قهرمان، در جست و جوی قلاب افتتاحیه، ماندگارترین دیالوگ‌های هفته و … منتشر شده است.

نقد و بررسی فیلم «جنگ ستارگان»، گفتگو با مشهورترین فیلم‌نامه‌نویس مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستارگان»، گفت‌وگو با جی. جی آبرامز، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس جنگ ستارگان، عبور از دوزخ پرده دوم فیلم‌نامه در بخش سینمای جهان چاپ شده است.
فیلمنامه کامل «پل جاسوس‌ها» با ترجمه احمد فاضلی شوشی به همراه پرونده نقد و بررسی نیز آخرین مطلب در این شماره از ماهنامه «فیلم‌‌نگار» است.
ماهنامه «فیلم‌نگار» در ۱۳۶ صفحه و زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی به چاپ می‌رسد.

پایان پیام

تاریخچه سینما در ایران

ورود نخستین دوربین فیلم‌برداری (دستگاه سینماتوگراف) در زمان مظفرالدین‌شاه، به سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی، آغازگر تاریخ سینمای ایران است. مظفرالدین شاه در یکی از سفرهایش به فرانسه از دستگاه سینماتوگراف خوشش آمد و به میرزا ابراهیم‌خان صحاف ‌باشی دستور خریداری آن را داد. شاه که مجذوب کارناوالها و جشنواره‌های فرنگی بود دستور داد تا از کارناوال اسناند فیلم برداشته شود و این نخستین تصاویری بود که سینماتوگراف ابتیاع شده ضبط کرد.

نخستین محل پخش فیلم در سال ۱۲۸۳ توسط ابراهیم خان صحاف‌باشی در خیابان چراغ گاز افتتاح شد و در آن فیلم‌های کمدی کوتاه نمایش داده شد. اما نخستین سالن عمومی سینما توسط مهدی‌خان روسی در خیابان علاءالدوله افتتاح شد. او پس از مدتی با اجاره بالاخانه‌ای در خیابان لاله‌زار، سالن سینمای خود را به آنجا برد

نخستین فیلم ناطق فارسی، فیلم دختر لر است که اردشیر ایرانی آن را در سال ۱۳۱۲ خورشیدی ساخته است.

کد خبر : 19598 ساعت خبر : 1:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19598
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات